Teorie pracy socjalnej WS-SOZ-PS-TPS
W ramach zagadnień wprowadzających przedstawiona zostanie najpierw istota poznania naukowego, a następnie ukazana będzie praca socjalna jak dziedzina refleksji naukowej i jej miejsce wśród innych nauk humanistycznych/społecznych. W dalszej części wykładu podjęty będzie problem znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej. Kolejny blok tematów obejmuje wybrane klasyczne i współczesne teorie społeczne mające wpływ na pracę socjalną (zwłaszcza funkcjonalizm, strukturalizm, teoria systemów, teoria ról, symboliczny interakcjonizm, psychoanaliza i neopsychoanaliza, behawioryzm, analiza transakcyjna, feminizm, multikulturalizm, teoria krytyczna, postmodernizm). Prezentacja każdej z omawianych teorii będzie obejmować charakterystykę twórców i najważniejszych przedstawicieli, główne idee oraz możliwość zastosowania ich w odniesieniu do pracy socjalnej. Duży nacisk położony zostanie na identyfikację założeń antropologicznych i aksjologicznych poszczególnych teorii.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_W 1 - Student umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej.
EK_W 2 - Student zna najważniejsze klasyczne teorie społeczne i ich związek z teoria i praktyką pracy socjalnej
EK_W 3 - Student zna najważniejsze współczesne teorie społeczne i ich związek z teoria i praktyką pracy socjalnej.
Umiejętności
EK-U 1 - student potrafi przyporządkować koncepcje teoretyczne do różnych typów problemów społecznych.
EK_U 2 - student potrafi zidentyfikować założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych teorii stosowanych w pracy socjalnej.
Udział w wykładzie: 16 godzin
Praca własna pomiędzy zajęciami: 14 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin
Razem: 60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza EK_W 1-3
Ocena 2 (ndst) - student nie umie określić miejsca teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenia znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Nie orientuje się w najważniejszych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych oraz ich związkach z praktyką pracy socjalnej.
Ocena 3/3+ (dst/dst +) - student w stopniu podstawowym umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk
społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Ogólnie orientuje się w najważniejszych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych oraz ich związkach z praktyką pracy socjalnej.
Ocena 4/4+ (db/db+) - student wystarczająco umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Orientuje się w najważniejszych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych oraz ich związkach z praktyką pracy socjalnej.
Ocena 5 (bdb) - student umie precyzyjnie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz samodzielnie i twórczo uzasadnić znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Swobodnie porusza się w klasycznych i współczesnych teoriach społecznych dostrzegając ich związki z praktyką pracy socjalnej.
Umiejętności EK_U 1-2
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi przyporządkować żadnej koncepcji teoretycznej do żadnego typu problemu społecznego i nie potrafi zidentyfikować założeń antropologicznych i aksjologicznych teorii stosowanych w pracy socjalnej.
Ocena 3/3+ (dst/dst+) - student w stopniu podstawowym potrafi przyporządkować wybrane koncepcje teoretyczne do niektórych typów problemów społecznych. Identyfikuje podstawowe założenia antropologiczne i aksjologiczne poznanych teorii stosowanych w pracy socjalnej.
Ocena 4/4+ (db/db+) - student samodzielnie przyporządkowuje większość poznanych koncepcji teoretycznych do różnych typów problemów społecznych. Potrafi zidentyfikować założenia antropologiczne i aksjologiczne leżące u podstaw większości poznanych teorii stosowanych w praktyce pracy socjalnej.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi bezbłędnie przyporządkować wszystkie poznane koncepcje teoretyczne do różnych typów problemów społecznych. Samodzielnie i precyzyjnie identyfikuje założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych teorii stosowanych w pracy socjalnej.
Literatura
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: