Problemy społeczne współczesnej Europy WS-SOZ-PS-PSWE
Treści merytoryczne:Teoria konfliktu; Socjalizacja poznawcza; Religijność i jej przemiany; Mniejszości narodowe; Przemiany ról płciowych; Media we współczesnym społeczeństwie; Czas wolny i jego przemiany; Przemiany subkultur
Metody oceny:zaliczenie testu egzaminacyjnego na koniec semestru
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
a)Student zna socjologiczną perspektywę problemów społecznych współczesnej Europy.
b)Student charakteryzuje szczegółowe problemy społeczne współczesnej Europy.
Umiejętności
a)Student analizuje poszczególne problemy społeczne współczesnej Europie w perspektywie zmiany społecznej.
b)Student porządkuje poszczególne typy problemów społecznych współczesnej Europy.
Kompetencje
a)Student potrafi uzasadnić dyskutowane stanowisko.
b)Student jest otwarty na problemy społeczne.
ECTS: 16h (udział w ćwiczeniach) + 30h (przygotowanie ćwiczeń) + 20 (przygotowanie do zaliczenia) = 66h /25 = 2,5 ECTS
Literatura
J. Mucha, Konflikt i społeczeństwo: z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich, Warszawa 1978.; M Ziółkowski, Wiedza, jednostka, społeczeństwo, Warszawa 1989.; Religia w świecie współczesnym, H. Zimoń (red.), Lublin 2000, (fragm.).; J. Bohdanowicz, Religie w dziejach cywilizacji, Gdańsk 1995, s. 68-82, 135-152, 165-179.; M. Golka, Oblicza wielokulturowości, w: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa 1997, s. 51-64.; J. Kamińska, Kwestia współżycia społecznego w wielokulturowej strukturze współczesnego świata, w: Wokół sposobów życia, kwestii społecznych i wzorów ich rozwiązywania, K. Frysztacki i M. Korzeniowski Opole 2005, s. 19-30.; W. Pawlik, Arogancja kultury odrzucającej „inność”, „Kultura i Społeczeństwo” nr 4/1998.; E. Tarkowska, Niepewność kulturowa a stosunek do inności, w: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa 1997, s. 85-97.; A. Wejnar, Tak daleko stąd, tak blisko – europeizacja a integracja legalnych imigrantów, uchodźców i repatriantów w Rzeczpospolitej Polskiej, w: Integracja czy dyskryminacja? Polskie wyzwania i dylematy u progu wielokulturowości, K. Iglicka (red.), Warszawa 2003, s. 136-181.; E. Nowicka, S. Łodziński, Zmieniający się stosunek Polaków do obcych – czy w stronę otwartego świata, w: Zmiana czy stagnacja?, M. Marody (red.), s. 13-37.; J. Smolicz, Język jako wartość rdzenna, w: Oblicza polskości, A. Kłoskowska (red.), Warszawa 1990, 208-238.; M. Golka, Problemy i dylematy edukacji do wielokulturowości, w: Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej. T. 1, J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk, Białystok 2001, s. 137-148.; P. Grzybowski, Internet jako czynnik naturalnej edukacji międzykulturowej, w: Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej. T. 1, J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk, Białystok 2001, s. 258-266.; K. Wielecki, Kompetencje do komunikacji międzykulturowej: problemy polityczne i edukacyjne, w: Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa 1995, s. 115-123.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: