Podstawy psychologii klinicznej WS-SOZ-PS-PSK
Problematyka:
1.Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej.
2. Funkcjonowanie człowieka w warunkach choroby.
3. Reakcje na chorobę, postawy wobec choroby chorego i jego otoczenia.
4.Sposoby rozumienia normalności i zdrowia.
5.Psychologia kliniczna dziecka.
6.Psychologiczne uwarunkowania chorób somatycznych (WZA, WZB)
7.Zaburzenia osobowości i schizofrenia.
8.Współczesne zagrożenia zdrowia: anoreksja, bulimia, otyłość, choroby serca.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej
- Opisuje funkcjonowanie człowieka chorego (zburzenia somatyczne, psychiczne, osobowości)
- Wskazuje i opisuje problemy w funkcjonowaniu człowieka chorego, starszego, osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego
Umiejętności:
- Wykorzystuje zdobyta wiedze o procesach psychicznych człowieka chorego w analizie
indywidualnych przypadków
- Dostrzega różnice w funkcjonowaniu osób z poszczególnymi zaburzeniami
- Potrafi wskazać metody oddziaływań pomocowych wobec poszczególnych trudności zdrowotnych
Kompetencje społeczne:
- Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego
kształcenia
- Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu
- Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób,
prezentuje postawę etyczna
Kryteria oceniania
egzamin pisemny w formie pytań otwartych.
ocena bardzo dobra - posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, potrafi wskazać różnice między nimi, zna zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem.
ocena dobra - posiada dobrą wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, potrafi wskazać niektóre różnice między nimi, dobrze zna zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem.
ocena dostateczna - posiada przeciętną wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, niezbyt dobrze wskazuje różnice między zaburzeniami, zna podstawowe elementy skutecznej komunikacji z pacjentem
ocena niedostateczna - nie zna omawianych zaburzeń, nie zapoznał się z zasadami komunikacji z pacjentem
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka Tom 2. Warszawa: PWN
2.Kowalik S. Psychologia rehabilitacji Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
3.Sek H. (2007) Psychologia kliniczna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom I i II
4.Strelau J. (2008). Psychologia Tom1 i 3, Gdansk: GWP
5.Wallen R. (1964) Psychologia kliniczna Warszawa: PWN, r.5,6
Literatura uzupełniajaca:
1.Antonowsky A.(1995) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia Fundacja IP-N, Warszawa
2.Józefik B.(red) (1996) Anoreksja i bulimia psychiczna. Wyd. CMUJ .Kraków
3.Sek H. (2001) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd.Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: