Psychologia ogólna WS-SOZ-PS-PO
Treści merytoryczne:
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Podstawowe kierunki w psychologii
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi. Omówienie podstawowych kierunków na gruncie psychologii: behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych.
2.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga
Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura).
3.Emocje
Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami.
4.Motywacja
Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społeczno-poznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy.
5.Uczenie się
Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się.
6.Pamięć
Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki.
7.Osobowość
Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości.
8.Inteligencja
Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka.
Metody oceny:
egazmin pisemny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje, myślenie,osobowość, inteligencja)
- Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii
Umiejętności:
- Potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować procesy emocjonalno- motywacyjne u siebie i innych osób
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych
- Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania systemu kar i nagród
Kompetencje społeczne:
- Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
- Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną
Punkty ECTS:
udział w wykładzie: 16
konsultacje: 5
przygotowanie do dyskusji: 5
przygotowanie do egzaminu: 16
Punkty ECTS: 3
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003
2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii .Gdańsk 2003
3.Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki tom I i II Gdańsk 2000
4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
1.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998
2.Nęcka E., Inteligencja. Geneza – struktura – funkcje. Gdańsk 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: