Poradnictwo WS-SOZ-PS-P
Student/ studentka w toku studiów pozyskuje wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje w zakresie poradnictwa charakterystycznego dla pracy socjalnej.Poznaje różne modele poradnictwa, zarówno tradycyjne jak i nowatorskie. Pozyskuje wiedzę na temat różnic i przydatności poszczególnych modeli w konkretnych sytuacjach problemowych.
Zna specyfikę różnych środowisk życia klientów pracowników socjalnych. Potrafi dokonać diagnozy sytuacji problemowej w jakiej znalazł się klient.Zna i rozumie potrzebę profesjonalizacji działań w tym także samodoskonalenia i poszukiwania nowej wiedzy. W toku rozmowy poradniczej pozyskuje informacje na temat różnorodnych zasobów klienta (doświadczeń, wiedzy, umiejętności).Umie opracować wraz z potencjalnym klientem program wsparcia, będący logiczną konsekwencją procesu wsparcia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
PS1_W07, PS1_W11; PS1_U06, PS1_U07, PS1_K11
Opis ECTS
udział w wykładach - 16 godzin
konsultacje 15 godzin
Przygotowanie się do egzaminu - 45 godzin
Kwerenda biblioteczna 30godzin
Przygotowanie do dyskusji 30 godzin
Kryteria oceniania
PS1_W07, E1 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia
PS1_W11; E2 Zna metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej
PS1_U06 E3 ,Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania
PS1_U07, E4, Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan w wsparcia
PS1_K11 E5, Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
E 1;
ocena bardzo dobra Posiada rozległą wiedzę środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia
ocena dobra Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia
ocena dostateczna- Posiada podstawową wiedzę o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia
ocena niedostateczna Nie posiada wiedzy o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia
E 2;
ocena bardzo dobra - Zna metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej, potrafi uzasadnić dobór
ocena dobra - Zna metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej
ocena dostateczna -Zna niektóre metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej
ocena niedostateczna Nie zna metod diagnozowania i ewaluowania wykorzystywanych w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej
E3; E5;
ocena bardzo dobra -Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, uzasadnia wybór w toku pracy nad przypadkiem wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny
ocena dobra -,Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, w toku pracy nad przypadkiem wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny
ocena dostateczna Diagnozuje i analizuje niektóre przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, w toku pracy nad przypadkiem wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny
ocena niedostateczna - Nie diagnozuje i nie analizuje przyczyn i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, w toku pracy nad przypadkiem nie wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny
E 4
ocena bardzo dobra -Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan wsparcia, obejmujący liczne obszary jej funkcjonowania
ocena dobra -Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan wsparcia
ocena dostateczna Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan w wsparcia obejmujący niewiele obszarów jej funkcjonowania
ocena niedostateczna - Nie potrafi opracowywać z osobą w potrzebie planu wsparcia
Egzamin polega na przeprowadzeniu rozmowy poradniczej z klientem. Ocena to średnia ze zrealizowanych efektów.
Praktyki zawodowe
Do uzgodnienia z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna.
Literatura
+ Milner J., O` Byrne P.; Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Wydawnictwio Zysk i s-ka, Poznań 2007
+ Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012
+ Kulesza E.; Prawo człowieka do samostanowienia a obowiązek udzielania pomocy przez instytucje pomocy społecznej, w: Praca Socjalna, nr 3, Instytut Rozwoju Służb Społecznych Warszawa 2013
+ Białas A., Pomoc wbrew woli? Rozterki pracownika socjalnego, w: Praca Socjalna, nr 3, Instytut Rozwoju Służb Społecznych Warszawa 2013
+ Lewandowska B., Zdrowe i niezdrowe oblicza bierności, w: Bierność społeczna. Studia interdyscyplinarne, (red.) A. Keplinger, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2008
+ Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: