Metodyka pracy socjalnej WS-SOZ-PS-MPS
W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wieloaspektowego wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić wywiad w taki sposób aby pozyskać możliwie dużo rzetelnych informacji informacji o zasobach klienta. Informacje to posłużą do opracowania wspólnie z klientem oceny sytuacji i planu działania
Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia,zarówno tradycyjne jak i nowatorskie, które w sposób optymalny wesprą klienta w procesie rozwiązywania jego problemów i dochodzenia do usamodzielniania się. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
PS1_W06, E 1Student/studentka zna modele pomocy społecznej;
PS1_W08; E 2 Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów
PS1_U06, E 3 Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku
PS1_U11; E 4 Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy,
PS1_K04 E 5 Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia.
Kryteria oceniania
Wykład problemowy.
Egzamin pisemny w formie wywiadu środowiskowego.
E1
ocena bardzo dobra Student/studentka zna modele pracy socjalnej wskazuje różnice
ocena dobra - Student/studentka zna modele pracy socjalne;
ocena dostateczna - Student/studentka zna wybrane modele pracy socjalnej;
ocena niedostateczna - Student/studentka zna modele pracy socjalnej
E 2 -
ocena bardzo dobra Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, potrafi wskazać różnice i adekwatne do nich sytuacje problemowe
ocena dobra - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, wskazuje na wybrane narzędzia
ocena dostateczna - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów
ocena niedostateczna - Student,studentka nie zna i/lub nie rozumie koncepcji procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasad projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów
E 3
ocena bardzo dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, prowadzi wywiad i opracowuje ocenę sytuacji w taki sposób aby pozyskane informacje o zasobach umożliwiły opracowanie optymalnego planu działania
ocena dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, potrafi prowadzić w wywiad w taki sposób aby pozyskać wiele informacji na temat zasobów
ocena dostateczna - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku
ocena niedostateczna - Student/studentka nie diagnozuje potrzeb i zasobów klienta/ów oraz tkwiących w środowisku
E 4
ocena bardzo dobra - Umie stosować liczne metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy
ocena dobra -Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy,
ocena dostateczna - Umie stosować niektóre metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy,
ocenia niedostateczna Nie umie stosować metod - tradycyjne i nowatorskich w procesach pomocy,
E 5
ocena bardzo dobra - Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia, uzasadnić wybór.
ocena dobra -Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia
ocena dostateczna - Potrafi wskazać innych, wybranych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia
ocena niedostateczna - Nie potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia
Ocena końcowa to średnia z ocen osiągniętych poprzez realizację poszczególnych efektów.
udział w wykładzie - 16 godzin
przygotowanie się do zajęć - 7 godzin
konsultacje 7 godzin
przygotowanie się do egzaminu 30 godzin
Praktyki zawodowe
Zgodnie i z ustaleniami z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna
Literatura
1. Cristina de Robertis – Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998,
2. Peter de Jong, Insoo Kim Berg, Rozmowy o rozwiązaniach,. Podręcznik, Kraków 2007;
3. Ewa Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjlanej, Olsztyn 2007;
4. Metoda warsztatowa w kształtowaniu umiejętności interpersonalnych, M. Chrzanowska i współautorzy, Warszawa 1996;
5. Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, (red.) A. Golczyńska Grondas, Ł. Dunajew Tarnowska, Łódź 2006,
7. Jacek Szczepkowski, Praca socjalna , Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń
8. Aleksander Nocuń, Jerzy Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Katowice 1996
9. William R. Miller i Stephen Rollnick
Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany. Wyd. UJ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: