Filozofia społeczna WS-SOZ-PS-FS
Zakres tematów
1.Wprowadzenie w tematykę wykładu
2.Charakterystyka przedmiotu filozofii społecznej
3.Immanencja i transcendencja człowieka
4.Człowiek podmiotem tworzenia struktur społecznych
5.Rola osoby w procesach społecznych
6.Relacje osobowe podstawa życia społecznego
7-8.Aksjologia w relacjach społecznych
9-10.Zycie społeczne obszarem realizacji potrzeb człowieka
11.Uniwersalizm i solidaryzm
12.Realizacja prawa całości i pomocniczości w strukturach społecznych
13-14.Jednostkowość i osobowość w procesach społecznych
15.Podsumowanie
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna podstawy nauk społecznych, potrafi określi miejsce i charakter nauk społecznych.
Ma podstawową wiedzę na temat ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia społecznego. Zna typowe struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne. Wyróżnia ich podstawowe elementy. Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się w określonych społecznościach. Zna i rozumie koncepcję bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka; posiada wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka.
Umiejętności:
Rozróżnia uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze wpływające na zbiorowości ludzkie. Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i organizacji społecznych. Analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. Dostrzega, nazywa analizuje zjawiska ich powiązania z różnymi obszarami aktywności społecznej. Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie zachowań społecznych. Potrafi formułować wnioski uwzględniające charakter nauk społecznych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań interpersonalnych.
Kompetencje:
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. Potrafi wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne. Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym/publicznym. Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika. Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. Wykorzystując swoją wiedzę o aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych, aktywnie włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych charakterze obywatelskim, edukacyjnym. Potrafi systematycznie doskonalić swój warsztat pracy. Dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.
3ECTS= udział w wykładzie 25h, konsultacje 10h, przygotowanie do egzaminu 30h =65/25=3ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza
Na ocenę ndst nie zna podstaw nauk społecznych, nie potrafi określić miejsca i charakteru nauk społecznych. Nie ma podstawowej wiedzy na temat ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia społecznego. Nie zna typowych struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych). Nie wyróżnia ich podstawowych elementów. Nie ma wiedzy o człowieku jako podmiocie rozwijającym się w określonych społecznościach. Nie zna i nie rozumie koncepcji bio-socjo-kulturowej rozwoju człowieka; nie posiada wiedzy o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka.
Na ocenę dst dostatecznie zna podstawy nauk społecznych, potrafi dostatecznie określić miejsca i charakter nauk społecznych. Ma dostateczną wiedzę na temat ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia społecznego. Dostatecznie zna typowe struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne). Dostatecznie wyróżnia ich podstawowe elementy. Ma dostateczną wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się w określonych społecznościach. Dostatecznie zna i dostatecznie rozumie koncepcje bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka; posiada dostateczną wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka.
Na ocenę db dobrze zna podstawy nauk społecznych, potrafi dobrze określić miejsca i charakter nauk społecznych. Ma dobrą wiedzę na temat ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia społecznego. Dobrze zna typowe struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne). Dobrze wyróżnia ich podstawowe elementy. Ma dobrą wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się w określonych społecznościach. Dobrze zna i dobrze rozumie koncepcje bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka; posiada dobrą wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka.
Na ocenę bdb bardzo dobrze zna podstawy nauk społecznych, potrafi bardzo dobrze określić miejsca i charakter nauk społecznych. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań życia społecznego. Bardzo dobrze zna typowe struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne). Bardzo dobrze wyróżnia ich podstawowe elementy. Ma bardzo dobrą wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się w określonych społecznościach. Bardzo dobrze zna i bardzo dobrze rozumie koncepcje bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka; posiada bardzo dobrą wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka.
Umiejętności:
Na ocenę ndst. nie rozróżnia uwarunkowań kulturowych, politycznych, psychologicznych, prawnych, gospodarczych wpływających na zbiorowości ludzkie. Nie umie analizować i wyjaśniać mechanizmów funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i organizacji społecznych. Nie analizuje przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Nie potrafi opracowywać strategii działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. Nie dostrzega, nie nazywa i nie analizuje zjawisk i ich powiązania z różnymi obszarami aktywności społecznej. Nie posiada elementarnych umiejętności badawczych pozwalających na analizowanie zachowań społecznych. Nie potrafi formułować wniosków uwzględniających charakter nauk społecznych. Nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań interpersonalnych.
Na ocenę dst. dostatecznie rozróżnia uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze wpływające na zbiorowości ludzkie. Dostatecznie analizuje i dostatecznie wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i organizacji społecznych. Dostatecznie analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Potrafi dostatecznie opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. Dostatecznie dostrzega, nazywa i analizuje zjawiska i ich powiązania z różnymi obszarami aktywności społecznej. Posiada na poziomie dostatecznym elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie zachowań społecznych. Potrafi dostatecznie formułować wnioski uwzględniające charakter nauk społecznych. Potrafi dostatecznie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań interpersonalnych.
Na ocenę db. dobrze rozróżnia uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze wpływające na zbiorowości ludzkie. Dobrze analizuje i dobrze wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i organizacji społecznych. Dobrze analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Potrafi dobrze opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. Dobrze dostrzega, nazywa i analizuje zjawiska i ich powiązania z różnymi obszarami aktywności społecznej. Posiada na poziomie dobrym elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie zachowań społecznych. Potrafi dobrze formułować wnioski uwzględniające charakter nauk społecznych. Potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań interpersonalnych.
Na ocenę bdb. bardzo dobrze rozróżnia uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze wpływające na zbiorowości ludzkie. Bardzo dobrze analizuje i dobrze wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i organizacji społecznych. Bardzo dobrze analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Potrafi bardzo dobrze opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej. Bardzo dobrze dostrzega, nazywa i analizuje zjawiska i ich powiązania z różnymi obszarami aktywności społecznej. Posiada na poziomie bardzo dobrym elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie zachowań społecznych. Potrafi bardzo dobrze formułować wnioski uwzględniające charakter nauk społecznych. Potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań interpersonalnych.
Kompetencje:
Na ocenę nast. nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Nie dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. Nie potrafi wykorzystywać we współpracy z innymi rozwijać własnych umiejętności interpersonalnych. Nie uczestniczy aktywnie w życiu społecznym/publicznym. Nie organizuje prawidłowo działania i nie stosuje zasady etyki zawodowej pracownika. Nie uznaje i nie szanuje różnych punktów widzenia, determinowanych odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. Nie wykorzystuje swojej wiedzy o aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych, nie włącza się aktywnie w przygotowanie i realizację projektów społecznych o charakterze obywatelskim, edukacyjnym. Nie potrafi systematycznie doskonalić swojego warsztatu pracy. Nie dostrzega istoty i znaczenia współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.
Na ocenę dst. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na poziomie dostatecznym i dostatecznie rozwija swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Dostatecznie dokonuje samooceny własnych kompetencji i dostatecznie doskonali umiejętności. Potrafi dostatecznie wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne. Dostatecznie uczestniczy w życiu społecznym/publicznym. Dostatecznie organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika. Dostatecznie uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. Dostatecznie wykorzystuje swoją wiedzę o aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych i dostatecznie włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych o charakterze obywatelskim, edukacyjnym. Potrafi dostatecznie doskonalić swój warsztat pracy. Dostatecznie dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.
Na ocenę db. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na poziomie dobrym i dobrze rozwija swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i dostatecznie doskonali umiejętności. Potrafi dobrze wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne. Dobrze uczestniczy w życiu społecznym/publicznym. Dobrze organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika. Dobrze uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. Dobrze wykorzystuje swoją wiedzę o aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych i dobrze włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych o charakterze obywatelskim, edukacyjnym. Potrafi dobrze doskonalić swój warsztat pracy. Dobrze dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.
Na ocenę bdb. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na poziomie bardzo dobrym i bardzo dobrze rozwija swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Bardzo dobrze dokonuje samooceny własnych kompetencji i bardzo dobrze doskonali umiejętności. Potrafi bardzo dobrze wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne. Bardzo dobrze uczestniczy w życiu społecznym/publicznym. Bardzo dobrze organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika. Bardzo dobrze uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. Bardzo dobrze wykorzystuje swoją wiedzę o aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych i bardzo dobrze włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych o charakterze obywatelskim, edukacyjnym. Potrafi bardzo dobrze doskonalić swój warsztat pracy. Bardzo dobrze dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.
Metody dydaktyczne
Wiedza: wykład informacyjny, wykład problemowy, egzamin pisemny.
Umiejętności: wykład konwersatoryjny, metody aktywizujące uczestników zajęć, egzamin pisemny.
Kompetencje społeczne: indywidualna lektura tekstów, dyskusja.
Weryfikacja efektów kształcenia: egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Literatura
1. S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność, Lublin 1994.
2. J.Majka, Filozofia społeczna, Warszawa 1980.
3.J.Szacki, Historia myśli socjologicznej,t.1-2, Warszawa 2002
4.Wybrane hasła z Encyklopedii socjologii, t.1-4,Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: