Współczesna rodzina polska WS-SO-Wrp
Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska. Podczas spotkań omówione zostaną tematy dotyczące ujęcia definicyjnego i funkcji rodziny, kierunków przemian, postaw matrymonialnych i prokreacyjnych, nowych form życia małżeńsko rodzinnego. Analiza teoretyczne zostanie uzupełniona danymi empirycznymi z aktualnych badań.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna typowe struktury instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; wyróżnia ich podstawowe elementy.
Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina
grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne,
środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i
warunkach optymalnego rozwoju.
Zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie prawa posiada klient pomocy społecznej.
Umiejętności
Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu
analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności.
Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania,
niewydolności społecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk.
Kompetencje
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne
umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii.
Opis ECTS:
Uczestnictwo w wykładach - 30 g.
Konsultacje - 10 g.
Przygotowanie do wykładu 15 g.
Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 35 g.
Liczba ECTS - 90 godz./30 godz. = 3
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca:
kontrola obecności
opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta
egzamin pisemny - pytania otwarte
Literatura
1. A. Kwak, Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2005.
2. L. Kocik, Wzory małżeństwa i rodziny, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne 2002.
3. K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy NOMOS, 2006
4. Z. Tyszka, Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian, Poznań 2012
5. Z. Tyszka, Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2003
6. M. Ziemska, Rodzina współczesna, Warszawa 2005
7. A. Kwak, M. Bieńko (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę, UW, Warszawa, 2012.
8. J. Brągiel, B. Górnicka, Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet opolski 2012
9. T. Szlendak, Socjologia rodziny, PWN 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: