Edukacja formalna w Afryce subsaharyjskiej WS-SO-WM
W trakcie wykładu zostaną podjęte cztery grupy tematyczne. W pierwszej części wykładu zostanie przybliżony region Afryki subsaharyjskiej oraz wyjaśnione zostaną terminy I, II i III świat, Globalna Północ- Globalne Południe oraz ich geneza. Następnie zostanie zdefiniowane pojęcie rozwoju, wskazanie jego wskaźników i miar oraz wyjaśnienie znaczenia przyjmowania różnych miar rozwoju we współczesnym świecie.
W drugiej części wykładów zostanie przedstawiona historia edukacji formalnej w Afryce Subsaharyjskiej. Zwrócona zostanie uwaga na konsekwencje polityki edukacyjnej i językowej prowadzonej przez kolonizatorów w poszczególnych państwach afrykańskich oraz na rolę i znaczenie szkolnictwa prowadzonego systematycznie od XIX wieku przez misje chrześcijańskie.
Kolejna grupa tematyczna obejmować będzie zagadnienia związane z jakością edukacji oraz przybliżone zostaną współczesne programy pomiaru edukacji na świecie PISA, PASEC, SACMEQ. W tej części omówiony zostanie poziom edukacji w Afryce subsaharyjskiej, przyczyny oraz konsekwencje niskiej jakości edukacji w tym regionie.
Na koniec poruszona zostanie kwestia zróżnicowania językowego w Afryce subsaharyjskiej. Zostanie przybliżony problem edukacji w obcych językach, podane zostaną argumenty za i przeciw kontynuowaniu obecnej polityki językowej w zakresie edukacji w krajach afrykańskich. Ponadto zostaną przedstawione wyniki badań własnych prowadzonych wśród malgaskich uczniów na Madagaskarze.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- wiedza - student wyjaśnia genezę pojęć Afryka subsaharyjska, Globalna Północ-Globalne Południe, rozumie pojęcia "rozwój społeczny", "jakość edukacji" oraz zna i rozumie różnice wynikające ze stosowania różnych wskaźników ich pomiaru. Student omawia historię edukacji formalnej w Afryce subsaharyjskiej, ze wskazaniem przyczyn i skutków kolonialnej polityki językowej oraz znaczenie misji chrześcijańskich z zakresie rozwoju edukacji. Ponadto charakteryzuje stan współczesnej oświaty oraz wskazuje przyczyny niskiej jakości kształcenia w regionie Afryki subsaharyjskiej.
- umiejętności - student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej. Porównuje różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji.
- kompetencje - student potrafi prowadzić dyskusję podejmującą kwestię rozwoju i edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej, zachowuje otwartość na poznawanie i próbę zrozumienia problemów krajów rozwijających się
opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 h;
- przygotowanie do egzaminu - 25 h;
- opracowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego tekstu - 15 h -
Kryteria oceniania
efekt kształcenia - wiedza:
- na ocenę ndst. student nie potrafi wyjaśnić pojęć "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", nie potrafi wymienić najważniejszych konsekwencji polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji;
- na ocenę dst. student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji;
- na ocenę db. student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić i omówić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji, charakteryzuje stan edukacji w Afryce subsaharyjskiej;
- na ocenę bdb student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić i omówić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji, charakteryzuje współczesny stan edukacji w Afryce subsaharyjskiej oraz wskazuje i omawia główne przyczyny niskiej jakości kształcenia w tym regionie;
efekt kształcenia umiejętności:
- na ocenę ndst. student nie potrafi ze zrozumieniem czytać tekstów podejmujących problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej;
- na ocenę dst. student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej;
- na ocenę db student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej i potrafi porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji;
- na ocenę bdb student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej i potrafi porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji, podejmuje próbę własnej oceny współczesnego stanu edukacji w Afryce subsaharyjskiej;
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- oceny uzyskanej z pisemnego egzaminu końcowego;
- oceny przygotowanego i omówionego przez studenta w trakcie zajęć wybranego artykułu z podanej przez prowadzącego listy tekstów;
- obecności i aktywności na zajęciach;
Literatura
A. Sen, Rozwój i wolność; Poznań 2002;
M. Solarz (red.), Północ wobec Południa, Południe wobec Północy, Warszawa 2005;
K. Lendzion, Dwa języki - dwa światy. Język francuski i malgaski w edukacji szkolnej na Madagaskarze, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2019;
K. Lendzion, Bariery rozwoju Afryki Subsaharyjskiej na początku XXI wieku, [w:] A. Potasińska, A. Wołk (red.), Nierówności społeczne we współczesnym świecie, Warszawa: UKSW 2015, s. 79-92;
K. Lendzion, Bariery społeczno-kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, „Studia edukacyjne”, 2015 nr 35, s. 235-250.
K. Lendzion, Prawo dzieci do edukacji a jakość nauczania na Madagaskarze w szkołach elementarnych, „Annales Missiologici Posnanienses” 21(2016);
K. Lendzion, „Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym” a jakość nauczania – bilans realizacji drugiego Milenijnego Celu Rozwoju w Afryce Subsaharyjskiej, [w:] A. Skolimowska, B. Jankowski (red.), Unia Europejska i Polska wobec międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2016, 41-65;
K. Lendzion, Dylematy wyboru języka edukacji szkolnej na Madagaskarze a system edukacji konfesyjnej, w: Kościoły i religie. Współczesne wymiary reprezentacji i partycypacji, M. Sroczyńska, S. H. Zaręba (red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2017, s. 329-344;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: