Warsztaty analityczne WS-SO-WA
Treści merytoryczne:
Społeczeństwo w perspektywie konfliktu
Konflikt społeczny jako motor porządku społecznego
Społeczeństwo jako symboliczna interakcja
Interakcyjne koncepcje znaczenia, konstruowania roli społecznej, działań, tożsamości – interakcjonizm – kontynuacja
Społeczeństwo w perspektywie fenomenologicznej
Socjologia życia codziennego – perspektywa fenomenologiczna – kontynuacja
Socjologia życia codziennego – etometodologia
Procedury podtrzymujące porządek społeczny - etnometodologia – kontynuacja
Strukturalny obraz rzeczywistości społecznej
Społeczeństwo w z perspektywy strukturalizmu – kontynuacja
Społeczeństwo w z perspektywy teorii wymiany i racjonalnego wyboru
Społeczeństwo w z perspektywy teorii wymiany i racjonalnego wyboru – kontynuacja
Społeczeństwo w z perspektywy neofunkcjonalizmu
Społeczeństwo w z perspektywy neofunkcjonalizmu – kontynuacja
Społeczeństwo w z perspektywy teorii działania komunikacyjnego
Działanie komunikacyjne – kluczowy proces tworzący społeczeństwo
Metody oceny:na końcu semestru test
E-Learning
W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
a) Student ma pogłębioną wiedzę na temat socjologicznych teorii struktur społecznych oraz relacji między nimi.
b) Student posiada pogłębioną wiedzę o socjologicznych koncepcjach wyjaśniających rolę norm w organizacji struktur społecznych.
c) Student posiada pogłębioną wiedzę o socjologicznych sposobach wyjaśniania procesów zmiany w strukturach społecznych i o przemianach relacji między strukturami społecznymi.
Umiejętności
a) Student potrafi wyjaśniać i interpretować fenomeny społeczne oraz dostrzega relacje między nimi.
b) Student właściwie analizuje przyczyny i dynamikę zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie na ten temat.
Kompetencje
a) Student potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
b) Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa.
c) Student potrafi korzystać z wiedzy i umiejętności z innych dyscyplin naukowych obecnych w teorii socjologicznej.
ECTS: 30h (udział w zajęciach) + 40h (przygotowanie do zajęć) + 30h (przygotowanie do zaliczenia) = 100h /25 = 4 ECTS
Literatura
7. Bibliografia:Coser L., Społeczne funkcje konfliktu, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 478-481; Dahrendorf R., O pojęciu szans życiowych, w:, Sztompka P. i Kucia M. (red.), Socjologia lektury. Kraków, 2005, s. 427-437.; Dahrendorf, R., Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 454-477.
Blumer. H, Interakcjonizm symboliczny, Kraków 2007, fragm.; Hałas E. , Symboliczny interakcjonizm - wielość orientacji a podstawy jedności perspektywy, w: „Studia Socjologiczne” 1981/ 4, s. 103-114.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2005, s. 418-434.; Goffman E., Porządek interakcyjny, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 293-315.; Schütz A., , Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 2, s. 867-893.; Manterys A., Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych, Warszawa 1997, 13-34, 22-33.; Schütz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Kraków 2008, fragm.; Garfinkel H., 2006, Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 2, s. 894-909., Cicourel A. Etnometodologia, w: Edmund Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, Warszawa, 1984 , t. 1,s. 221-302.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, 2008. s. 488-494.; Kłoskowska A., , Teoria socjologiczna Pierre'a Bourdieu, w: Pierre Bourdieu i Jean-Claude Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 7-41.; Bourdieu P., Dystynkcja: klasy i klasyfikacje, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 634-650.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, 2008, s. . 593-603.; Blau P, Wymiana nagród społecznych w: Współczesne teorie wymiany. Zbiór tekstów, Kempny M., Szmatka J. (red.), Warszawa, 1993, str. 230-244.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2008, s. 301-310.; Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s.72-81.; Blau P., Wymiana społeczna, Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1 82-92.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2008, s. 359-364.; Turner J., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, s. 2008. 49-66, . 67-86.; Luhmann N., Pojęcie społeczeństwa, , w: Jasińska-Kania A. i inn, Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, t. 1, s. 414-424.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: