Teorie regionalizmu WS-SO-TR
Treści merytoryczne:
Ad.1 Omówienie tradycyjnego i współczesnego rozumienia regionu oraz przedstawienie podstawowych tez współczesnego nauczania Kościoła na temat szeroko rozumianego regionalizmu.Myśl społeczna Kościoła podkreśla konieczność zachowania różnorodności społeczno-kulturowej.tj. poszanowania podstawowych praw wspólnot etnicznych i regionalnych.
Ad.2 Przedstawienie regionalizmu jako nośnika wartości broniących osobę w jej godności.
-regionalizm jako naturalne środowisko rozwoju osoby
-regionalizm jako środowisko urzeczywistniania
twórczej podmiotowości człowieka
Ad.3 Prezentacja problematyki przeżywanie własnej etniczności w aspekcie otwarcia się na inne społeczności a następnie przejścia w nową społeczność.
Ad.4 Omówienie podstawowych zagadnień regionalizmu jako jednego z podstawowych praw osoby;
-podstawa prawa człowieka do regionalizmu /godność osoby/
-przedmiotowa treść prawa do regionalizmu.
Ad.5
Analiza zagrożeń regionalnego dziedzictwa kulturowego oraz
sposoby wewnątrz państwowej oraz międzynarodowej ochrony dziedzictwa kulturowego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (SO1_W03, SO1_W09, SO1_W10;)
1. rozpoznaje podstawowe założenia współczesnego nauczania Kościoła na temat szeroko rozumianego regionalizmu
2. opisuje współczesne ujęcie regionalizmu jako zjawiska społeczno - kulturowego w poszczególnych jego wymiarach
3. identyfikuje regionalizm jako kategorię aksjologiczną
UMIEJĘTNOŚCI (SO1_U01, SO1_U02)
4. rozpoznaje relacje między tożsamością regionalną a szerszą społecznością narodową i państwową
Opis ECTS:
udział w wykładzie - 30 h
lektura tekstów i czas na napisanie eseju - 35 h
czas na przygotowanie się do zaprezentowania pracy - 10 h
czas na przygotowanie się do dyskusji - 5 h
konsultacje - 5h
Kryteria oceniania
Ad.1) rozpoznaje podstawowe założenia współczesnego nauczania Kościoła na temat szeroko rozumianego regionalizmu:
- na ocenę 2 (ndst)- nie zna podstawowych założeń współczesnego nauczania Kościoła na temat regionalizmu
- na ocenę 3 (dst)- rozpoznaje wybrane założenia współczesnego nauczania Kościoła na temat regionalizmu
- na ocenę 4 (db)-poprawnie rozpoznaje podstawowe założenia współczesnego nauczania Kościoła na temat regionalizmu
- na ocenę 5 (bdb)- doskonale rozpoznaje wszystkie podstawowe założenia współczesnego nauczania Kościoła na temat regionalizmu
Ad.2) opisuje współczesne ujęcie regionalizmu jako zjawiska społeczno-kulturowego w poszczególnych jego wymiarach:
- na ocenę 2 (ndst)- nie potrafi opisać współczesnego ujęcia regionalizmu i jego wymiarów
- na ocenę 3 (dst)- opisuje wybrane aspekty współczesnego ujęcia regionalizmu i jego wymiarów
- na ocenę 4 (db)- poprawnie opisuje współczesne ujęcie regionalizmu i jego wymiary
- na ocenę 5 (bdb)- doskonale opisuje współczesne ujęcie regionalizmu w jego poszczególnych wymiarach
Ad.3) identyfikuje regionalizm jako kategorię aksjologiczną:
- na ocenę 2 (ndst)- nie potrafi zidentyfikować regionalizmu jako kategorii aksjologicznej
- na ocenę 3 (dst)- identyfikuje wybrane aspekty regionalizmu jako kategorii aksjologicznej
- na ocenę 4 (db)- poprawnie identyfikuje regionalizm jako kategorię aksjologiczną
- na ocenę 5 (bdb)- doskonale identyfikuje regionalizm jako kategorię aksjologiczną
Ad.4) rozpoznaje relacje między tożsamością regionalną a szerszą społecznością narodową i państwową:
- na ocenę 2 (ndst)- nie rozpoznaje relacji między tożsamością regionalną a społecznością narodową i państwową
- na ocenę 3 (dst)- rozpoznaje wybrane aspekty relacji między tożsamością regionalną a społecznością narodową i państwową
- na ocenę 4 (db)- poprawnie rozpoznaje relacje między tożsamością regionalną a społecznością narodową i państwową
- na ocenę 5 (bdb)- doskonale rozpoznaje relacje między tożsamością regionalną a społecznością narodową i państwową, potrafi je analizować i porównywać
Literatura
Skorowski H., Problematyka praw człowieka. Warszawa 1999.
Skorowski H., Antropologiczno - etyczne aspekty regionalizmu. Warszawa 1990.
Skorowski H., Europa regionu. Regionalizm jako kategoria aksjologiczna. Warszawa 1999.
Skorowski H., Dziedzictwo kulturowe w regionie, w: Szkoła a regionalizm, pr. zb. pod red. A. Kociszewski, A. Omelaniuk, Ciechanów 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: