Socjologia zmiany społecznej WS-SO-SZsp.
Treści merytoryczne:
I. Definiowanie zmiany społecznej w socjologii klasycznej i współczesnej;
II. Przemiany więzi społecznych. Uspołecznienie jako krystalizacja antropo- i socjogenezy;
III. Adaptacja jednostek do zmian społecznych;
IV. Dynamika zmian społecznych;
V. Instytucjonalizacja i innowacja w normatywnym procesie zmiany społecznej;
VI. Progresywizm. Definicje rozwoju, cyklu i postępu społecznego;
VII. Podmioty zmian społecznych. Idee – jednostki – ruchy społeczne;
VIII. Teorie zmian społecznych;
IX. Periodyzacja społeczeństw. Eksplikacja zmiany społecznej;
X. Rewolucja jako przykład totalnej zmiany społecznej;
XI. Modalność tradycji historycznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę o zasadach i sposobach dokonywania się zmian społecznych. Zna pojęcia: instytucjonalizacji – zna jej przebieg i przyczyny, pojęcia zmiany normatywnej, zachowania innowacyjnego. Posiada wiedzę o procesach zmian społecznych w różnych obszarach życia społecznego. Posiada wiedzę o przyczynach zmian, przebiegu i konsekwencjach zmian społecznych. Zna klasyczne i współczesne teorie zmian społecznych. Zna różnice podejść teoretycznych oraz formułowaną krytykę. Posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy
Umiejętności:
Potrafi prawidłowo interpretować zmiany społeczne, rodzaje, formy przekształceń, charakteryzować podmioty sprawcze zmian społecznych.
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania przykładów zmiany społecznej.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania zmian życia społecznego. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim. Potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych. Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość konieczności uwzględnienia współczesnych koncepcji i nowych podejść teoretycznych dotyczących zmiany społecznej.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie poprzez realizację grupowej prezentacji. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta
udział w konwersatoriach - 20
konsultacje - 2
lektura i analiza tekstów - 13
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN 45 [45:15=3]
LICZBA ECTS = 3
Kryteria oceniania
=> obecność na konwersatorium jest obowiązkowa. UWAGA! – za wszystkie obecności premia 2 pkt. do punktacji;
=> możliwość usprawiedliwiania nieobecności;
=> konieczność samodzielnego przygotowania się z zadanych lektur obowiązkowych do kolokwium (!);
=> kolokwium w formie testowo-opisowej, jednokrotny wybór, poprawki w formie ustnej.
Skala punktowa ocen:
Bdb 18 - 20
Db+ 17 – 17,5
Db 15 – 16,5
Dst+ 14 – 14,5
Dst 12 – 13,5
Ndst < 12
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Sztompka P. (2005), Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Marody M., Giza-Poleszczuk A. (2004), Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Jelonek A.W., Tyszka K. (2001), Koncepcje rozwoju społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Krzysztofek K., Szczepański M.S. (2005), Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Olszewska-Dyoniziak B. (2008), Rozwój, zmiana i postęp społeczny. Zarys problematyki, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław.
Hirszowicz M. (2007), Stąd ale dokąd? Społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Appelbaum R.P. (1971), Theories of social change, Markham Publishing Company, Chicago.
Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, (tł. M. Żakowski), Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Bauman Z. (2013), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, (tł. S. Cieśla), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Etzioni A., Etzioni E. (red.) 1964), Social change. Sources, patterns, and consequences, Basic Books, New York – London.
Giddens A. (2007), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, (tł. A. Szulżycka), PWN, Warszawa.
Hałas E. (2001), Zmiany społeczne: dylematy teoretyczne i praktyczne, [w:] Rozumienie zmian społecznych, (red.) E. Hałas, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, s. 275-288.
Marody M. (2014), Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Morawski W. (1998), Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Moore W.E. (1974), Social change, Prentice-Hall, Englewood Cliffs NJ.
Nisbet R. (1969), Social change in history. Aspects of the Western theory of development, Oxford University Press, New York.
Stankiewicz J. (1991), Wstęp do socjologicznej teorii innowacji technicznych. Rys historyczny i analiza empiryczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Inżynierskiej, Zielona Góra.
Szczepański M.S. (1985), Teorie zmian społecznych. Wybrane zagadnienia. Część I: Teorie modernizacji. Skrypt dla studentów II, III i IV roku socjologii, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Szczepański M.S. (1989), Modernizacja. Rozwój zależny. Rozwój endogenny. Socjologiczne studium teorii rozwoju społecznego, Uniwersytet Śląski, Katowice. Toffler A. (2006), Trzecia fala, (tł. E. Woydyłło i in.), Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
Toffler A. (2007), Szok przyszłości, (tł. W. Osiatyński i in.), Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: