Systemy społeczne WS-SO-SSpoł
Treści merytoryczne:
- systemy społeczne: najważniejsze pojęcia - rozróżnienie system a system społeczny, cechy systemów, teoria systemów społecznych;
- Model systemowy: elementy systemu, granica systemu, otoczenie, granica, wejście/wyjście z systemu, konwersja wewnątrzsystemowa i sprzężenie zwrotne;
- System społeczny wg T. Parsonsa - działanie społeczne, system działania społecznego (system behawioralny, osobowościowy, społeczny i kultury), niezbędniki funkcjonale (AGIL);
- Teoria systemu społecznego J. Habermasa - socjologiczna teoria działania społecznego: działanie komunikacyjne i jego racjonalność;
- System społeczny wg N. Luhmana - program naukowy N. Luhmana, problem kompleksowości i kontyngencji, system społeczny jako system autopojetyczny (granice systemu, system a środowisko, rola komunikacji w systemie społecznym), społeczeństwo jako najwyższy poziom analizy systemowej;
- Teorie systemu światowego I. Wallersteina - trzy formy porządku światowego (rdzeń, półperyferia, peryferia);
W kolejnych cyklach:
- wybrane systemy we współczesnym społeczeństwie polskim: rodzina a system społeczny, strategiczny model rodziny, strategia reprodukcji a charakter polskiej rodziny;
- Teoria strukturacji A. Giddensa;
- globalny system międzynarodowe wg Barry Buzan, Richard Little;
- edukacja w ujęciu systemowym;
Metody oceny:
- egzamin końcowy - test
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
wiedza - student wyjaśnia genezę teorii systemów i prezentuje poszczególne teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, tłumaczy zasady modelu systemowego;
umiejętności - student ze zrozumieniem czyta teksty socjologiczne z zakresu teorii systemów społecznych, porównuje poszczególne teorie systemów społecznych, konstruuje modele systemowe służące analizie zjawisk społecznych;
kompetencje - student potrafi prowadzić dyskusję w zakresie rozumienia i wyjaśniania zagadnień systemów społecznych, zachowuje otwartość na postrzeganie świata w kategoriach systemów społecznych;
opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 h;
- przygotowanie do egzaminu - 30 h;
- wykonanie zadań w elearningu- 10 h
Kryteria oceniania
efekt kształcenia - wiedza:
- na ocenę ndst. student nie potrafi omówić teorii systemów społecznych, nie zna sitaki pojęciowej w zakresie systemów społecznych;
- na ocenę dst. student potrafi wymienić podstawowe teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych;
- na ocenę db. student potrafi omówić podstawowe teorie systemów społecznych, zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych;
- na ocenę bdb student zna siatkę pojęciową w zakresie systemów społecznych, potrafi omówić i wyjaśnić podstawowe teorie w zakresie systemów społecznych;
efekt kształcenia umiejętności:
- na ocenę ndst. student nie potrafi ze zrozumieniem czytać tekstów z zakresu systemów społecznych, nie potrafi porównać poszczególnych teorii systemów społecznych;
- na ocenę dst. student ze zrozumieniem czyta teksty z zakresu systemów społecznych, nie potrafi porównać wybranych teorii systemów społecznych;
- na ocenę db student ze zrozumieniem czyta teksty z zakresu systemów społecznych i potrafi porównać wybrane teorie systemów społecznych;
- na ocenę bdb student ze zrozumieniem czyta teksty z zakresu systemów społecznych, potrafi porównać wybrane teorie systemów społecznych i podejmuje próbę analizy zjawisk społecznych z perspektywy systemowej;
sposób oceniania:
- egzamin końcowy;
- wykonanie zadań w e-learningu;
Literatura
Luhman N., Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, Kraków 2007; Parsons T., Szkice z teorii socjologicznej, Warszawa 1972; Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2005; Giddens A., Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Sztompka P., Analiza systemowa w naukach politycznych, w: Metodologiczne i teoretyczne problemy nauk politycznych, Opałka K., red., Warszawa 1975, s. 77-107; Wokół teorii krytycznej J. Habermasa, A. m. Kaniowski, A. Szahaj (red.), Warszawa; Barry Buzan, Richard Little, Systemy międzynarodowe w historii świata, PWN 2011;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: