Statystyka opisowa WS-SO-SOp
Treści merytoryczne:
1. Zagadnienia wprowadzające
2. Geneza statystyki i jej rozwój
3. Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej
4. Statystyczne miary zróżnicowania
5. Miary asymetrii i koncentracji
6. Miary współzależności zjawisk
7. Analiza regresji
8. Miary dynamiki
9. Zmienne losowe i ich właściwości
10. Dobór losowy i nielosowy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. (K_W01-S1A_W01) ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki, jej działach i relacji do nauk społecznych
2. (K_W02-S1A_W02) ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach praw probalistycznych związanych ze zjawiskami i strukturami i instytucjami społecznymi
3. (K_W03-S1A_W03) ma podstawową wiedzę o współzależnościach i ich statystycznego pomiaru między zjawiskamii społecznymi w skali mezo i makro
4. (K_W06-S1A_W06) zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych statystycznych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
5. (K_W08-S1A_W08) ma wiedzę o procesach zmian ilościowych struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o statystycznych predykatorach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
6. (K_U01-S1A_U01) potrafi prawidłowo obliczać i interpretować parametry statystyczne zjawisk społecznych
7. (K_U02-S1A_U02) potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy statystycznej konkretnych procesów i zjawisk społecznych
8. (K_U03-S1A_U03) potrafi statystycznie analizować statystyki, obliczać korelacje konkretnych procesów i zjawisk społecznych
9. (K_U04-S1A_U04) potrafi statystycznie estymować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod statystycznych
10. (K_U06-S1A_U06) wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu statystyki do rozstrzygania problemówe badawczych z zakresu badań nauk społecznych
11. (K_K01-S1A_K01) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz łączenia empirii socjologicznej ze statystczną weryfikacją hipotez badawczych i estymacją wyników na populacje generalną
12. (K_K02-S1A_K02) potrafi przygotować i przeprowadzić pomiar, obliczenia i estymacje statystyczną w zespole wraz podziałem zadań w zespole
13. (K_K04-S1A_K04) prawidłowo łączy problem badawczy z zakresu badań socjologicznych z odpowiednimi pomiarami i obliczeniami statystycznymi
LICZBA ECTS 100 godz./30 (25) godz. ≈ 4
udział w wykładzie 30
przygotowanie do wykładu 25
konsultacje 15
przygotowanie do egzaminu 30
SUMA GODZIN 100
Kryteria oceniania
Zajęcia są obowiązkowe - dopuszczalne są dwie nieobecności
Student może przystąpić do egzaminu z wykładu jedynie po wcześniejszym uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
Część zajęć może odbywać się zdalnie z zastosowaniem platformy moodle; zajęcia mogą odbywać się z zastosowaniem metody tutoringu.
Podstawą uzyskania zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach oraz pisemny sprawdzian po zaliczeniu ćwiczeń, wg. następujących progów zaliczeniowych:
0 - 59% niedostateczny
60% - 64% dostateczny
65% - 69% dostateczny plus
70% - 79% dobry
80% - 84% dobry plus
85% - 100% bardzo dobry
Literatura
Sobczyk M.,2008, Statystyka, PWN, Warszawa
Nawojczyk M. , Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2010.
Kopczyński M., 'Podstawy statystyki', Mówią wieki, Warszawa 2005.
Rao C.R., Statystyka i prawda, PWN, Warszawa 1994 - fragmenty
Zasępa R., Zarys metody reprezentacyjnej, GUS, Warszawa 1991 - fragmenty
Kassyk-Rokicka H., Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: