Social economy WS-SO-SEcon
Kurs wprowadza w tematykę różnorodnych, teoretycznych i empirycznych perspektyw ekonomii społecznej, włączając tematy takie jak: idea ekonomii społecznej, ujęcie historyczne, główne teoretyczne podejścia, narodowe koncepcje ekonomii społecznej, ekonomie wspólnotowe, ekonomia społeczna i społeczeństwo obywatelskie, platformy i sieci podmiotów ekonomii społecznej, podmioty ekonomii społecznej, ekonomia społeczna w liczbach, przedsiębiorstwo społeczne, etc. Przedmiot prowadzony będzie z elementami socjologii, nauk o polityce, prawa, antropologii i etyki. Kurs uwzględnia wątki do dyskusji problemów łączących zagadnienia wkładu ekonomii społecznej do rozwoju innowacyjnego, sprawiedliwości społecznej i zrównoważonego rozwoju ekonomicznego. Kurs ma stanowić inspirację do krytycznej refleksji nad takimi problemami jak: jakie są typy ekonomii społecznej i kryteria rozróżniania ich? jakie są historyczne, teoretyczne i ekonomiczne źródła ekonomii społecznej? Jakie są kluczowe punkty dla rozwoju podmiotów ekonomii społecznej? Jak jest rola podmiotów ekonomii społecznej dla rozwoju Europy zgodnego z zasadami wdrażania idei zrównoważonego, innowacyjnego rozwoju społecznego?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S02_W03; S02_W04; S02_W06; S02_W08;
S02_U02; S02_U05; S02_U08; S02_K02; S02_K06
Kryteria oceniania
Zajęcia będą prowadzone w formie wykładów wzbogaconych o trzy testy, dyskusje, pracę w grupach, zajęcia warsztatowe, prezentacje studenckie z elementami tutoringu.
Warunkiem udziału w kursie jest dobra znajomość podejścia teoretycznego w zakresie poruszanych zagadnień społeczno-ekonomicznych, umiejętność krytycznej oceny i zdolność formułowania poprawnych wniosków na podstawie prezentowanych danych i omawianych źródeł.
Każdy z biorących udział w zajęciach powinien mieć znaczący wkład w realizowane zadania i prowadzoną dyskusję. Wymagane jest minimum 80% obecności na zajęciach, aby móc przystąpić do egzaminu końcowego.
Oceniany jest poziom zaangażowania w dyskusję, której podstawę stanowi wcześniejszy wykład na dany z góry temat, prowadzony na podstawie zleconych wcześniej lektur. Przewidywane są także prezentacje studentów uczestniczących w zajęciach.
egzamin końcowy - pisemny 20%
prezentacje 20%
czynny udział w zajęciach 30%
trzy wejściówki w trakcie zajęć 30%
Literatura
THE READER 2011: “SOCIAL AND SOLIDARITY ECONOMY: OUR COMMON ROAD TOWARDS DECENT WORK”, 2011 Międzynarodowa Organizacja Pracy,
THE SOCIAL ECONOMY IN THE EUROPEAN UNION -Report drawn up for the European Economic and Social Committee by the International Centre of Research and Information on the Public, Social and Cooperative Economy (CIRIEC); José Luis Monzón Campos; Rafael Chaves Ávila, EESC, 2012
THE SOCIAL ECONOMY IN THE EUROPEAN UNION. Summary of the Report drawn up for the European Economic and Social Committee by the International Centre of Research and Information on the Public, Social and Cooperative Economy (CIRIEC), 2007, EESC
SOCIAL AND SOLIDARITY ECONOMY: Towards Inclusive and Sustainable Development; ILO; 28th July – 1st August 2014, Campinas, Brazil.
The promotion of the social economy as a key driver of economic and social development in Europe; General Secretariat of the Council
to: Permanent Representatives Committee; Council of the
European Union; Brussels, 12 November 2015
James Austin, Howard Stevenson, Jane Wei-Skillern: Social and Commercial Entrepreneurship: Same, Different, or Both?, ET&P 1042-2587, 2006 by Baylor University
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: