Psychologia społeczna WS-SO-PsychSpol
Treści merytoryczne:
Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako przedmiot i podmiot w relacjach społecznych.
Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.
Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.
Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.
Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.
Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia.
Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.
Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.
Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.
Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.
Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy.
Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.
Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.
Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.
Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student:
S1A_W01
Ma podstawową wiedzę na temat psychologii jako nauki, jej miejscu w systemie nauk oraz jej relacji do socjologii;
S1A_W04
Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego;
Ma wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie;
S1A_W05
Ma podstawową wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań;
Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, schematów poznawczych, stereotypów, uprzedzeń, dysonansu poznawczego, a także agresji i zachowań prospołecznych;
S1A_W06
Zna metody pozyskiwania danych charakterystyczne dla psychologii (obserwacja, wywiad, test, eksperyment);
S1A_W07
Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie: autoprezentacja, komunikacja, negocjacje, budowanie relacji interpersonalnych; Zna i rozumie rządzące nimi prawidłowości;
Posiada wiedzę na temat procesów atrybucji (wyjaśniających przyczyny zachowań własnych i innych);
Zna i rozumie mechanizmy stosowane w komunikatach perswazyjnych;
Umiejętności
student:
S1A_U01
Potrafi prawidłowo interpretować działanie wpływu społecznego na jednostkę oraz czynników psychologicznych oddziałujących na jej zachowanie;
S1A_U02
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;
S1A_U03
Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;
S1A_U06
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej;
S1A_U07
Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia;
S1A_U08
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych;
Kompetencje społeczne
student:
S1A_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
S1A_K06
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Opis ects:
udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)
przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects)
przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects)
suma: 85 godz. (3 ects)
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z testu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków.
Literatura
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991;
Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998;
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.
Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984;
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: