Pomoc rodzinie dysfunkcyjnej WS-SO-PS-PRD
1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca
2. Rodzina dysfunkcyjna
3. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym
4. Praca z rodziną przemocową
5. Specyfika pracy socjalnej z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne
6.Piecza zastępcza jako forma pomocy dziecku
7. Empowerment
8.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie
9.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną
10.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach
11. Superwizja w pracy socjalnej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań dysfunkcji rodziny. Wie jak rozwijała się pomoc rodzinie dysfunkcyjnej. Posiada wiedzę o głównych środowiskach powodujących dysfunkcję rodziny, dynamice tego procesu i warunkach optymalnej pomocy rodzinom zagrożonym dysfunkcją.
Umiejętności:
Dostrzega, nazywa, interpretuje i analizuje przyczyny dysfunkcji rodziny. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznym i w celu analizowania ludzkich
zachowań. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać
ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym
działaniu.
Kompetencje społeczne:
Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki
zawodowej pracownika socjalnego
Dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy
oraz przyjmowania wielorakich ról.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa: obecność na zajęciach, aktywność, egzamin końcowy w formie pisemnej - opisowy.
Zna podstawowe zagadnienia w obszarze dysfunkcji rodziny - 3
Potrafi analizować proces dysfunkcji rodziny z perspektywy różnych jej rodzajów - 4
Potrafi zastosować podstawowe koncepcje do tworzenie systemu pomocy rodzinom z różnymi dysfunkcjami - 5.
Literatura
1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999.
2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek,
M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z
niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem
osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy.
3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012
4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller
Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi.
5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004.
6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: