Komunikacja, mediacje, coaching WS-SO-PS-KMC
Student/studentka w toku nauki nabywa i doskonali umiejętności komunikacyjne potrzebne w pracy pracownika socjalnego. Potrafi przeprowadzić podstawowe elementy sesji coachingowej i procesu mediacji.
Umie dostosować metody pracy i narzędzia do konkretnej sytuacji problemowej/konfliktowej w jakiej znalazł się klient. Dokonuje oceny, weryfikacji i doboru narzędzi stosowanych w czasie sesji coachingowej zaaranżowanej na potrzeby ćwiczeń.
Umie wskazać kiedy potrzeba jest skierowania klientów do mediacji. Potrafi przeprowadzić podstawową sesję mediacyjną w sprawach cywilnych.
Potrafi współpracować z innymi w celu optymalizacji zdziałań i zwiększenia szans klienta na nieusamodzielniane się.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_U09, E 1 - Student/studentka potrafi dobrać właściwe narzędzia do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się klient.
PS1_U12, E 2 -umie prowadzić elementy sesji coachingowej i procesu mediacji tak aby przyczyniać się do usamodzielniania się klienta
PS1_K03, E 3 Student w toku prowadzonych elementów sesji coachingowej i mediacji akceptuje stanowiska stron,dąży do profesjonalizmu
PS1_K04 E 4 - Student/studentka w grupach roboczych opracowują plan mediacji
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
konsultacje - 5 godzin
przygotowanie się do zajęć - 5 godzin
przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin
Kryteria oceniania
W czasie zajęć studenci będą uczestniczyć w grach symulacyjnych, przygotowywać się do prowadzenia sesji coachingowej i mediacji w sprawach cywilnych (rodzinnych). Ocena końcowa do średnia z ocen otrzymanych z realizacji poszczególnych efektów.
E1
ocen bardzo dobra Student/ studentka potrafi dobrać właściwe narzędzia do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się klient. Potrafi uzasadnić dobór
ocena bardzo dobra- Student/studentka potrafi dobrać właściwe narzędzia do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się klient.
ocena dobra Student/studentka potrafi dobrać właściwe narzędzia do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się klient.
ocena dostateczna - Student/studentka potrafi dobrać niektóre narzędzia do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się klient.
ocena niedostateczna - student nie Student/studentka potrafi dobrać właściwie narzędzi do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się klient.
E2
ocena bardzo dobra -Posiada umie prowadzić elementy sesji coachingowej i procesu mediacji tak aby przyczyniać się do usamodzielniania się klienta. Potrafi uzasadnić kolejne elementy.
ocena dobra - umie prowadzić elementy sesji coachingowej i procesu mediacji tak aby przyczyniać się do usamodzielniania się klienta
ocena dostateczna -umie prowadzić niektóre elementy sesji coachingowej i procesu mediacji tak aby przyczyniać się do usamodzielniania się klienta
ocena niedostateczna - nie umie prowadzić elementów sesji coachingowej i procesu mediacji tak aby przyczyniać się do usamodzielniania się klienta
E3
ocena bardzo dobra - student potrafi przeprowadzić elementy sesji coachingowej i mediacji, szanuje stanowiska stron, wykorzystuje różnorodne narzędzia
ocena dobra - student potrafi przeprowadzić elementy sesji coachingowej i mediacji, szanuje stanowiska stron, wykorzystuje wybrane narzędzia
ocena dostateczna -student potrafi przeprowadzić elementy sesji coachingowej i mediacji, szanuje stanowiska stron, wykorzystuje niewielką ilość narzędzi
ocena niedostateczna - nie potrafi przeprowadzić elementów sesji coachingowej i mediacji
E 4 Ocena bardzo dobra student/ studentka opracowali w grupie szczegółowy plan mediacji uzasadniając poszczególne etapy
ocena dobra - student/ studentka w grupie opracowali szczegółowy program mediacji
ocena dostateczna - student /studentka opracował w grupie podstawowe elementy mediacji
ocena niedostateczna student/ studentka nie współpracował/ła w grupie
Literatura
1. Bennewicz Maciej, Bogactwo i szczęście. Odkryj potęgę woli, Warszawa 2014,
2. Gmurzyńska Ewa, Morek Rafał (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014
3. Maciuszek Józef, Negacja w języku i komunikacji. O przetwarzaniu negacji w kontekście opisu cech ludzi, Kraków 2006
4.Mediacje w polskim systemie prawa, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
5. Larson Liv, Porozumienie bez przemocy w mediacji. Jak być trzecią stroną w mediacji,Warszawa 2009
6. Stewart John, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003
7. Thorpe Sara, Clifford Jackie, Podręcznik coachingu. Poznań 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: