Instytucje wsparcia społecznego WS-SO-PS-3-IWS
W toku udziału w zajęciach student/studentka pozyskuje wiedzę, kształtuje umiejętności kompetencje konieczne w racy pracownika socjalnego. Wie jakiego typu instytucje wsparcia społecznego są adekwatne w procesie wsparcia osób zgłaszających się z konkretnym problemem/problem. Potrafi wskazać i uzasadnić znaczenie konkretnych instytucji. Zna zasady organizacji , zakres funkcjonowania i potrafi określić beneficjentów.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W03 E1 Student/studentka rodzaje instytucji społecznych, zna zakres oddziaływania
PS1_W13; E2 Zna zasady organizacji i funkcjonowania instytucji wsparcia społecznego
PS1_U01,E3 Potrafi połączyć problem z konkretnym typem/ typami instytucji wsparcia społecznego
PS1_U02; E4 Potrafi uzasadnić formy pracy z klientem realizowane w instytucji .
PS1_K01 E 5 Na podstawie różnorodnych źródeł potrafi
opracować wykaz i uzasadnić dobór instytucji wsparcia dla konkretnego przypadku
udział w wykładzie 30 godzi
kwerenda biblioteczna - 10 godzin
konsultacje - 5 godzin
opracowanie wykazu i uzasadnienie doboru instytucji wsparcia 45 == 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wykład problemowy.
Egzamin - Debata
E1
ocena bardzo dobra Student/studentka różne rodzaje instytucji społecznych, zna zakres oddziaływania, wie do jakiego rodzaju wsparcia zostały utworzone, uzasadnia wskazanie
ocena dobra Student/studentka różne rodzaje instytucji społecznych, zna zakres oddziaływania, wie do jakiego rodzaju wsparcia zostały utworzone
ocena dostateczna Student/studentka rodzaje instytucji społecznych, zna zakres oddziaływania
ocena niedostateczna - student s/ studentka nie zna instytucji społecznych
E 2
ocena bardzo dobra Zna zasady organizacji i funkcjonowania licznych instytucji wsparcia społecznego, wie do jakiego rodzaju problemy są przedmiotem działania
ocena dobra Zna zasady organizacji i funkcjonowania kliku instytucji wsparcia społecznego, wie do jakiego rodzaju problemy są przedmiotem działania
ocena dostateczna Zna zasady organizacji i funkcjonowania instytucji wsparcia społecznego
ocena niedostateczna nie zna zasad organizacji i funkcjonowania instytucji wsparcia społecznego
E3
ocena bardzo dobra Potrafi połączyć problem z konkretnym typem/ typami instytucji wsparcia społecznego, wskazać na rodzaj wsparcia jaki powinien być udzielany, potrafi uzasadnić wskazanie
ocena dobra Potrafi połączyć problem z konkretnym typem/ typami instytucji wsparcia społecznego, wskazać na rodzaj wsparcia jaki powinien być udzielany
ocena dostateczna potrafi połączyć problem z konkretnym typem/ typami instytucji wsparcia społecznego
ocena niedostateczna nie potrafi połączyć problemu z konkretnym typem/ typami instytucji wsparcia społecznego
E4
ocena bardzo dobra Potrafi uzasadnić różne formy pracy z klientem realizowane w instytucji, sugeruje innowacyjne rozwiązania .
ocena dobra Potrafi uzasadnić różne formy pracy z klientem realizowane w instytucji.
ocena dostateczna Potrafi uzasadnić wybrane formy pracy z klientem realizowane w instytucji.
ocena niedostateczna nie potrafi uzasadnić form pracy z klientem realizowanych w instytucji.
E 5
ocena bardzo dobra Na podstawie różnorodnych źródeł potrafi
opracować wykaz i uzasadnić doór instytucji wsparcia, określa innowacyjność
ocena dobra Na podstawie różnorodnych źródeł potrafi
opracować wykaz i uzasadnić doór instytucji wsparcia, uzasadnia wybór
ocena dostateczna Na podstawie różnorodnych źródeł potrafi
opracowaćwykaz i uzasadnić dobór instytucji wsparcia
ocena niedostateczna nie potrafi opracować wykazu i uzasadnić doboru instytucji wsparcia
kwerenda biblioteczna -35 godzin
konsultacje-7 godzin
opracowanie wykazu - 20 godzin
przygotowanie do debaty - 10
Przygotowanie do egzaminu 10
Udział w debacie -3
Praktyki zawodowe
Do uzgodnienia z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna
Literatura
1. Z praktyki pracy socjalnej, red. D. M. Piekut-Brodzka, Kielce 2011
2. Podręcznik streetworkera, red. M. Dębski, A. Michalska, Gdańsk 2012
3. Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, red. D. Wosik-Kawala, Lublin 2011
4. W stronę aktywnych służb społecznych,red. T. Kazimierczak, M. Rymsza, Warszawa 2012
5. Krajewska B., 2009: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia
podstawowe, Kraków.
6. Kasperczyk A., 2006: Wsparcie społeczne w instytucjach opieki
paliatywnej i hospicyjnej, Łódź.
7. Hajduk B., Hajduk E., 2006: O rodzajach pomocy, Kraków.
8.Sęk H., Cieślak R. (red.), 2004: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie,
Warszawa.
9.Renata Szczepanik, Joanna K. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju, 2012
Czasopismo Praca Socjalna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: