Asystent osoby starszej i niepełnosprawnej WS-SO-PS-2-AO
Student powinien opanować :
1.wiedzę z zakresu zachodzących procesów demograficznych, starości jako fazy ludzkiego życia oraz problemów związanych z niepełnosprawnością.
2.umiejętność rozpoznawania możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
3.umiejętność rozpoznawania i interpretacji sytuacji społecznej, warunków życia, relacji z rodziną, grupą, środowiskiem lokalnym osoby starszej oraz wykorzystywanie zasobów indywidualnych, środowiska rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą starszą
4.umiejętność doboru metod, technik, narzędzi i form realizacji działań opiekuńczo-wspierających do sytuacji życiowej, stanu zdrowia, rozpoznanych problemów i potrzeb osoby starszej i niepełnosprawnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności;
-potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;
- potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym;
- potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej;
- potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
WIEDZA:
-definiuje specyfikę starości jako fazy życia i niepełnosprawności;
-wymienia i charakteryzuje elementy teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;
-rozróżnia i opisuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym;
- charakteryzuje pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej;
- identyfikuje i rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
UMIEJĘTNOŚCI:
-posługuje się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności;
-analizuje teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności;
- analizuje system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym;
- projektuje pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej;
- rozpoznaje możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
KOMPETENCJE:
- jest zorientowany na pogłębianie i doskonalenie nabytej wiedzy;
- wykazuje odpowiedzialność za pracę z osobami starszymi i niepełnosprawnymi;
-potrafi krytycznie ocenić analizowane sytuacje
-docenia różnorodność metod i form pomocy
- dostrzega relacje między instytucjami służącymi wsparciem
Opis ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach - 25-30 godzin
Konsultacje -5- 10 godzin
Lektura tekstów - 10-15 godzin
Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin
Przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 10 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
1) efekt kształcenia nr 1 pn.: potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością fachowej terminologii z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,
-na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności,
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowaną w trakcie zajęć terminologię z zakresu starości (procesu starzenia) i niepełnosprawności.
2) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 2 pn.: potrafi wymienić i analizować teorie i typologie z zakresu starości i niepełnosprawności:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić i analizować podstawowych teorii i typologii;
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie posługuje się zaledwie niewielką ilością teorii i typologii;
-na ocenę 4 (db.): poprawnie posługuje się teoriami i typologiami;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować i analizować teorie i typologie.
3) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 3 pn.: potrafi opisać system pomocy i opieki osobom starszym i niepełnosprawnym:
-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób opisać systemu pomocy i opieki;
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki bez umiejęteności jego analizy;
-na ocenę 4 (db.): poprawnie opisuje system pomocy i opieki, dokonuje jego analizy;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować i dyskutować o systemie pomocy i opieki.
4) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 4 pn.: potrafi scharakteryzować pracę socjalną asystenta osoby starszej i niepełnosprawnej:
-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób scharakteryzować pracy socjalnej asystenta;
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta, bez umiejętności jej analizy;
-na ocenę 4 (db.): poprawnie charakteryzuje pracę socjalną asystenta i umie poddać ją analizie;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie wykorzystywać przekazaną w trakcie zajęć wiedzę nt. pracy socjalnej asystenta.
5) student aby osiągnąć efekt kształcenia nr 5 pn.: potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczenia w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności:
-na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi rozpoznać możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby starszej wynikające ze stanu zdrowia oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie rozpoznaje zaledwie część symptomów;
-na ocenę 4 (db.): poprawnie rozpoznaje symptomy;
-na ocenę 5 (bdb.): potrafi rozpoznawać symptomy, a także samodzielnie proponować metody rozwiązania problemu.
Opis ECTS:
obecność na zajęciach: 30 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją: 20 godzin
studiowanie literatury: 20 godzin
przeprowadzenie analiz: 10 godzin
konsultacje: 10 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość dwóch nieobecności).
Literatura
A. Literatura podstawowa
1. Rola asystenta osoby niesamodzielnej – wprowadzenie
Żukiewicz A. (2010), Asystent osoby niepełnosprawnej – nowy obszar działania społecznego, w: tenże (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 9-13.
Mirewska E. (2010), Miejsce asystenta osoby niepełnosprawnej w systemie pomocy społecznej, w: A. Żukiewicz (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 21-30.
2. Starość w ujęciu naukowym – gerontologia i geriatria
Hrynkiewicz J. (2012), „Los starca zależy od kontekstu społecznego” – wprowadzenie, w: J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Rządowa Rada Ludnościowa, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa, s. 7-18.
Pędlich W. (2007), Gerontologia i geriatria, w: T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska, Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk, s. 2-5.
Kocemba J. (2007), Starzenie się człowieka, w: T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska, Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk, s. 6-11.
3. Charakterystyka procesu starzenia się
Wawrzyniak J.K. (2015), Starzenie się i jego charakterystyka, w: A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak, A. Chabior, Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 42-78.
4. Praca socjalna z seniorami
Leszczyńska-Rajchert A. (2011), Cele, zadania i zasady pracy socjalnej z seniorami, w: E. Kantowicz (red.), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, s. 59-72.
5. Perspektywa i prognoza pracy socjalnej z seniorami
Rosochacka-Gmitrzak M. (2011), Przyszłość pracy socjalnej z osobami starszymi: między wiedzą, sztuką a praktyką, w: A. Kwak, E. Wyrwich-Hejduk, W kręgu zagadnień pracy socjalnej. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 173-190.
6. Podstawowe cechy niepełnosprawności
Golinowska S. (2012), Definiowanie niepełnosprawności, w: S. Golinowska (red.), Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa, s. 31-48.
7. Asystent osoby niepełnosprawnej
Flak B. (2011), Asystent osoby niepełnosprawnej, w: A. Górak, M. Sosnowski, I. Wowra, B. Flak, Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Grupa Ergo, Wrocław, s. 174-206.
Trojańska M. (2010), Asystent osoby niepełnosprawnej jako metoda aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, w: A. Żukiewicz (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 33-42.
8. Praktyczne działania asystenta osoby niepełnosprawnej
Korzeniewska J. (2003), Pielęgniarstwo w usługach asystenckich, w: I. Odrobińska (red.), Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, Rada Główna Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, Dębe, s. 23-26.
Tymińska M. (2003), Rehabilitacja, w: I. Odrobińska (red.), Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, Rada Główna Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, Dębe, s. 27-36.
9. Praca asystenta z osobą niepełnosprawną intelektualnie (część I)
Wołowicz-Ruszkowska A. (2017), Niepełnosprawność intelektualna w ujęciu psychospołecznym. Aktualny stan wiedzy, w: M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska (red.), Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa, s. 13-30.
Gumienny B. (2017), Opieka – pomoc – wsparcie osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w: M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska…, s. 31-48.
10. Praca asystenta z osobą niepełnosprawną intelektualnie (część II)
Zima-Parjaszewska M. (2017), Kilka uwag o wspieraniu osób z niepełnosprawnością intelektualną, w: M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska…, s. 49-57.
Janocha J. (2017), Kwalifikacje, umiejętności i wiedza asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w: M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska…, s. 81-85.
Andrzejewska A. (2017), Cechy psychoosobowe asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w: M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska…, s. 87-91.
Janocha J. (2017), Obszary wsparcia osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w: M. Zima-Parjaszewska, B.E. Abramowska…, s. 93-95.
11. Asystent osoby niepełnosprawnej – studia porównawcze (do wyboru)
Szeroczyńska M. (2007), (red.), Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (2014), Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa.
B. Literatura uzupełniająca:
Krasiejko I. (2012), Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Wydanie drugie, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
Pikuła N. (2011), Etos starości w aspekcie społecznym. Gerontologia dla pracowników socjalnych, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Kucharska E., Kamanová I. (2015), Senior – Gerontologia i praca socjalna, Wydawnictwo Goodstudio, Kraków.
Rymsza M. (2012), (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: