Wprowadzenie do pedagogiki WS-SO-PS-1-WdP
Treści merytoryczne:
1.Przedmiot i zadania pedagogiki, podstawowe terminy pedagogiczne, związek z innymi naukami.
2.Metody zbierania danych w badaniach pedagogiczny, metody jakościowe i ilościowe
3 – 8 Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne:
3.Pedagogika pozytywistyczna
4.Pedagogika personalistyczna
5.Pedagogika egzystencjalna
6.Pedagogika Marii Montessori
7.Pedagogika Janusza Korczaka
8.Współczesne teorie i koncepcje wychowania
9.Społeczeństwo i wychowanie
10.Ku otwartej i interakcyjnej koncepcji wychowania
11.Teorie wychowania w ujęciu aksjologicznym
12.Pedagogika wartości
14.Wychowanie w warunkach anomii i kryzysu normatywności
Metody oceny:
egzamin pisemny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Definiuje podstawowe terminy pedagogiczne, zna przedmiot i zadania pedagogiki oraz jej powiązania z innymi dziedzinami wiedzy
- Wymienia i opisuje metody ilościowe i jakościowe stosowane w badaniach pedagogicznych
- Zna współczesne prądy i kierunki w pedagogice
- Definiuje pojęcie wychowania i zna koncepcje wychowania
- Charakteryzuje istotę, strukturę procesu wychowania, dziedziny wychowania oraz metody, formy i techniki wychowania
Umiejętności:
- Analizuje zakres znaczeniowy podstawowych pojęć pedagogicznych
- Interpretuje założenia wybranych teorii pedagogicznych
- Rozwiązuje problemy w zakresie pedagogiki
Kompetencje społeczne:
- Rozumie znaczenie problemów pedagogicznych w życiu i pracy zawodowej
- Ma poczucie zmian dokonujących się w obszarze edukacji i
wychowania
Punkty ECTS:
udział w wykładzie: 30
konsultacje: 5
analiza zadanej literatury: 10
przygotowanie do egzaminu: 30
Punkty ECTS: 3
Kryteria oceniania
Metoda: wykład interaktywny
Forma zaliczenia: egzamin pisemny
Kryteria oceny:
zna podstawowe zagadnienia w obszarze pedagogiki - 3
potrafi analizować procesy edukacyjne w świetle wybranych koncepcji teoretycznych - 4
potrafi zastosować podstawowe koncepcje do tworzenia projektów i rozwiązań w obszarze edukacji - 5
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993
2.Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003;
3.Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999
4.Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008
5. Rutkowiak J., Potulicka E.: Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca:
Kwieciński Z.: Nieobecne dyskursy. Toruń 2000-2010.
Śliwerski B.: Edukacja alternatywna. Kraków 2008.
Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, t.1-7. Warszawa 2001-2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: