Wstęp do filozofii WS-SO-PS-1-WdF
Treści merytoryczne:
1.Poznanie potoczne i naukowe
2.Postulaty poznania naukowego
3.Filozofia jako nauka autonomiczna.
4.Przedmiot formalny i materialny w filozofii
5.Koncepcje filozofii
6-7.Metody filozoficzne.
8.Charakterystyka klasycznej koncepcji filozofii.
9-10.Światopogląd, religia, teologia, ideologia.
11. Najważniejsze działy filozofii.
12-13. Filozofia teoretyczna i praktyczna
14.Realizm i idealizm (metafizyczny i teoriopoznawczy)
15.Problematyka człowieka jako bytu osobowego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych
w tym filozoficznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z uwzględnieniem nauk filozoficznych,
ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię,
teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, szczególnie filozofii realistycznej, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, ma podstawową wiedzę: o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi
obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz znaczeniu humanizmu w kulturze
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
informację dotyczącą filozofii realistycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, sposobów i metod;
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem wiedzy na temat różnic między realizmem a idealizmem oraz formułowania wniosków;
posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku
polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień filozoficznych oraz szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych dostępnych źródeł
KOMPETENCJE
odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego
przez siebie lub innych zadania, wykorzystując również wiedzę nauk filozoficznych, uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych jego form
2 ECTS = udział w wykładzie 25h, konsultacje 5h, przygotowanie do egzaminu 20h = 50h/25 =2 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza
na ocenę nast.(2) nie potrafi określić czym jest poznanie empiryczne
na ocenę dst(3) potrafi określić czym jest poznanie naukowe ale nie potrafi określić czym jest światopogląd.
na ocenę db(4) zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim, posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, w tym filozoficznych systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Na ocenę bdb(5) zna podstawowa terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym, posiada wiedze o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, w tym filozoficznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych kierunków filozoficznych.
Umiejętności
na ocenę nast.(2) nie potrafi używać poprawnego języka języka filozoficznego w podstawowym zakresie, nie potrafi zastosować podstawowej wiedzy merytorycznej w zakresie filozofii.
na ocenę dst(3) potrafi zastosować podstawową wiedzę merytoryczną w zakresie filozofii oraz analizować omówione zagadnienia
na ocenę db(4) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące filozofii realistycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, sposobów i metod
na ocenę bdb(5) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące filozofii realistycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, sposobów i metod, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i w języku obcym, dotyczących zagadnień filozoficznych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych dostępnych źródeł.
Kompetencje
Potrafi prawidłowo zaplanować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego, potrafi wykorzystywać przyswojone treści do projektów o charakterze filozoficznym, potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania wykorzystując wiedzę nauk filozoficznych.
Metody dydaktyczne:
Wykład informacyjny
Wykład konwersatoryjny służący zaktywizowaniu uczestników wykładu
Indywidualna lektura tekstów.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Egzamin pisemny w formie testowej z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Literatura
Literatura:
-A.B.Stępień, Wstęp do filozofii, Lublin 1995.
-M.A.Stępień, S.Kamiński, Z. Zdybicka, P.Jaroszyński, Wprowadzenie do filozofii, Lublin, 1992,t.1-3.
-M.Gogacz, Ważniejsze zagadnienia metafizyki, Lublin 1973.
-W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki
do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
- M. Zieliński (oprac.), Filozofia. Zagadnienia, pojęcia, terminy, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: