Historia pracy socjalnej WS-SO-PS-1-HPS
Student /studentka w toku nauki poznaje historię pracy socjalnej w Polsce i na świecie. Uczestnicząc w wykładzie problemowym rozwija umiejętność poszukiwania informacji i łączenia faktów.
Poznaje historyczne uwarunkowania tworzenia się modeli i form pomocy człowiekowi. Dostrzega różnice, zna powody determinujące ilościowe i jakościowe zmiany w procesie wsparcia społecznego.
Poznaje źródła pracy socjalnej i główne kierunki jej rozwoju na tle dziejów myśli o społeczeństwie. Zapoznaje się z najważniejszymi procesy społecznymi i ich wpływem na kształtowanie się pracy socjalnej. Pozyskuje wiedzę, jak zmiany religijne, świadomościowe, społecznego gospodarcze wpływały na kształt pomocy społecznej w poszczególnych krajach. Poznaje specyfikę pomocy społecznej na ziemiach polskich pod zaborami oraz w okresie po II wojnie światowej.
Zdobywa ogólną wiedzę o historii tworzenia i ewoluowania instytucji wsparcia społecznego, a także wiedzę na temat rozwoju form pomocy, kultury dobroczynności i początków tworzenia się instytucji pomocowych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
PS1_W05, E 1 - Wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się obecny system pomocy społecznej w Polsce i na świecie
PS1_W14; E 2 - Posiada wiedzę na temat środowisk, grup i więzi społecznych które determinowały zmiany w realizacji wparcia społecznego
PS1_U01; E 3 Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; które istotnie wpływały na zmiany w procesie wsparcia społecznego
PS1_K01 E 4 Potrafi zdobyć i zaprezentować wiedzę z zakresu historii pracy socjalnej
wykład - 30 godzin
praca własna studenta - 15 godzin
konsultacje - 5 godzin
przygotowanie do egzaminu - 10 godzin
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu problemowego.Studenci uczestniczą w rozważaniach na temat podejmowany na wykładzie. Egzamin ustny. Ocenę stanowi średnia z ocen uzyskanych za realizację poszczególnych efektów kształcenia
E 1; E4 -
ocena bardzo dobra- Wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się obecny system pomocy społecznej w Polsce i na świecie, zna specyfikę zmian w różnych krajach, wskazuje skutki
ocena dobra - Wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się obecny system pomocy społecznej w Polsce i na świecie, zna specyfikę zmian w różnych krajach
ocena dostateczna - Wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się obecny system pomocy społecznej w Polsce i na świecie
ocena niedostateczna - nie wie jak w perspektywie historycznej ukształtował się obecny system pomocy społecznej w Polsce i na świecie
E2;E4
ocena bardzo dobra -Posiada wiedzę na temat środowisk, grup i więzi społecznych które determinowały zmiany w realizacji wparcia społecznego . Wskazuje zależności, efekty
ocena dobra -Posiada wiedzę na temat środowisk, grup i więzi społecznych które determinowały zmiany w realizacji wparcia społecznego
ocena dostateczna - posiada wiedzę na temat niektórych środowisk, grup i więzi społecznych które determinowały zmiany w realizacji wparcia społecznego
ocena niedostateczna - nie posiada wiedzy na temat środowisk, grup i więzi społecznych które determinowały zmiany w realizacji wparcia społecznego
E3; E4
ocena bardzo dobra - Dostrzega, nazywa i interpretuje liczne zjawiska społeczne; które istotnie wpływały na zmiany w procesie wsparcia społecznego
ocena dobra Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; które istotnie wpływały na zmiany w procesie wsparcia społecznego
ocena dostateczna -Dostrzega, nazywa i interpretuje niektóre zjawiska społeczne; które istotnie wpływały na zmiany w procesie wsparcia społecznego
ocena niedostateczna - nie dostrzega,nie nazywa i nie interpretuje zjawisk społeczne; które istotnie wpływały na zmiany w procesie wsparcia społecznego
Praktyki zawodowe
Po uzgodnieniu z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna.
Literatura
1.Krzyszkowski L., Pomoc społeczna. Historia i współczesność, w: „Praca socjalna” nr 3, Warszawa 2008, s.3-108
2.Malinowski L. Od filantropii do pomocy społecznej, w: „Praca socjalna” nr 2, Warszawa 2010, s. 79-101
3.Kępski Cz., Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka, Lublin 2002
4.Radlińska H., Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968,
5. Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy społecznej. Od filantropii greckiej do pracy socjalnej, Warszawa 1996
6. Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998, s. 39-56
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: