Population processes in Europe WS-SO-PPinE
Course aims to familiarize students with key concepts, major debates, and recent research associated with the main population processes and trends in European countries and puts them in their socio-economic context. Students will also be introduced methods and data sources used in the study of population and social demography. The aim of the course is to help students acquire a basic "literacy" of the leading ideas and research directions in the field of population studies. Demographic methods and measures are only covered to the extent necessary to understand substantive issues.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. posiada podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz o jej relacjach z innymi dyscyplinami;
2. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii'
3. potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii;
4. potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii;
5. posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych;
6. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
7. umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.
ECTS:
uczestnictwo w zajęciach - 30
przygotowanie prezentacji - 30
przygotowanie do zajęć - 40
przygotowanie do zaliczenia - 40
Razem: 140 pkt/30 = 5 pkt ECTS
Kryteria oceniania
The course will be a mix of lectures and discussion. In order to fully participate in the discussion, students will need to keep up-to-date with the readings. Lectures will highlight important issues and explicate demographic evidence and problems of measurement. Demographic methods and measures are only covered to the extent necessary to understand substantive issues. The course will emphasize the development of skills in understanding and interpreting research findings. Students will also have to prepare presentations.
Participation is obligatory. Students can have no more than two unexcused absences.
Final exam - written 40%
Presentations - 40%
Active participation in classes - 20%
Literatura
1. Balbo, N., Billari, F.C: & Mills, M. (2013), “Fertility in advanced societies: A review of research” European Journal of Population, 29 (1), pp. 1-38.
2. Brehm U., Engelhardt H. (2015), “On the age-specific correlation between fertility and female employment: Heterogeneity over space and time in OECD countries”, Demographic Research Vol. 32, article 23, pp. 691-722.
http://www.demographic-research.org/Volumes/Vol32/23/
3. Caselli G., Vallin J., Wunsch G. (2006), Demography. Analysis and synthesis. A treatise in population studies, Vol. 1 – 4, Elsevier, London - New York - Tokyo.
4. European Commission (2014), “Population ageing in Europe. Facts, implications and policies”, Luxembourg: Publications Office of the European Union
5. European Parliament (2013), “Promoting fertility in the EU. Social policy options for Member States.”, Library Briefing. Library of the European Parliament, 21/05/2013
http://www.europarl.europa.eu/RegData/bibliotheque/briefing/2013/130519/LDM_BRI(2013)130519_REV2_EN.pdf
6. Eurostat (2015), “Being young in Europe today:, Luxembourg: Publications Office of the European Union.
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/6776245/KS-05-14-031-EN-N.pdf/18bee6f0-c181-457d-ba82-d77b314456b9
7. Eurostat (2015), "Demographic statistics: A review of definitions and methods of collection in 44 European countries", Luxembourg: Publications Office of the European Union.
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3859598/6851536/KS-GQ-15-002-EN-N/7d6ba1c1-fa04-464b-89ff-ec8796b2db5d
8. Eurostat (2015), “Demography Report”, Short Analytical Web Note 3/2015.
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/6917833/KE-BM-15-003-EN-N.pdf/76dac490-9176-47bc-80d9-029e1d967af6
9. Eurostat (2015), "Migrant integration statistics", KS-02-14-323.
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/4031688/6973432/KS-02-14-323-EN-N.pdf/8cdefc43-eddd-42c8-85b7-b0cb4cf7201a
10. Eurostat (2015), "Quality of life: facts and views", Luxembourg: Publications Office of the European Union.
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/6856423/KS-05-14-073-EN-N/742aee45-4085-4dac-9e2e-9ed7e9501f23
11. Huinink J., Kohli M., Jens E. (2015), “Explaining fertility: The potential for integrative approaches” Demographic Research Vol. 33, article 4, pp. 93-112. http://www.demographic-research.org/Volumes/Vol33/4/
12. Leridon H. (2015), “The Development of Fertility Theories: A Multidisciplinary Endeavour”, Population Vol. 70 (2), pp. 309-348.
13. Luci-Greulich, A. & Thévenon, O. (2013), “The impact of family policies on fertility trends in developed countries”, European Journal of Population, 29, pp. 387-416.
14. Massey, D. S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., & Taylor, J. E. (1993). “Theories of international migration: A review and appraisal”, Population and Development Review, 19(3), 431-466.
15. Perelli-Harris B., Lyons-Amos M. (2015), “Changes in partnership patterns across the life course: An examination of 14 countries in Europe and the United States”, Demographic Research Vol. 33, article 6, pp. 145-178.
http://www.demographic-research.org/Volumes/Vol33/6/
16. Sobotka, T. & Toulemon, L. (2008), “Overview chapter 4. Changing family and partnership behaviour: Common trends and persistent diversity across Europe”, Demographic Research Vol. 19, article 6, pp. 85-138.
http://www.demographic-research.org/volumes/vol19/6/
17. Perelli-Harris B., Lyons-Amos M. (2015), “Changes in partnership patterns across the life course: An examination of 14 countries in Europe and the United States”, Demographic Research Vol. 33, article 6, pp. 145-178.
http://www.demographic-research.org/Volumes/Vol33/6/
18. Wysokińska Z. (2014), “Active Ageing –The EU’s Response To The Demographic Challenge”, Comparative Economic Research Vol. 17 (1), pp. 93-108.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: