Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe ćw. WS-SO-MiTBJćw.
Zadaniem kursu jest przedstawienie podstawowych wiadomości z zakresu metodologii badań jakościowych, najnowszych trendów w tej dziedzinie wiedzy rozwijanych na gruncie współczesnej socjologii, antropologii i psychologii oraz kształcenie praktycznych umiejętności potrzebnych w realizacji badań tego typu.
Poruszane tematy:
1. Badania jakościowe, czyli jakie? Charakterystyka podejścia jakościowego, porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych, badania jakościowe w Polsce.
2. Wybrane podejścia do badań jakościowych.
3. Obserwacja jako metoda gromadzenia danych jakościowych.
4. Wywiad swobodny jako technika zdobywania informacji, konstruowanie narzędzi do wywiadów swobodnych, wprowadzenie w zasady przeprowadzania wywiadów swobodnych
5. Zogniskowane wywiady grupowe, czyli fokusy. Porównanie fokusu i wywiadu indywidualnego.
6. Analiza danych jakościowych.
7. Przygotowywanie raportu z badań jakościowych.
8. Analiza treści i inne techniki analizy zawartości przekazów.
9. Omówienie raportów i przygotowanych prezentacji.
10. Prezentacja wyników grup.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
SO1_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii (z koncentracją na metodach jakościowych)
Umiejętności:
SO1_U01: Student prawidłowo analizuje i interpretuje procesy i zjawiska społeczne
SO1_U02: Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i
pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych
Kompetencje:
SO1_K02: Student współpracuje w Zespole Badawczym, przyjmując w nim różne role
Opis ECTS:
30 h - udział w ćwiczeniach
30 h - przygotowanie co najmniej 3 zadań badawczych
10 h - konsultacje/realizacja ewentualnych zadań na platformie e-learning
15 h - indywidualna lektura tekstów
5 h - przygotowanie prezentacji/sprawozdań z realizacji zadań badawczych do omówienia na zajęciach
Razem: 90 h = 3 pkt ECTS
Literatura
Dukaczewska-Nałęcz A., 1999, Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, (w): Domański H., Lutyńska K. i Rostocki A. (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. IFiS PAN, Warszawa;
Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań
Kłosiński M., Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” I „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, „Kultura I Społeczeństwo” 1994
Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa
Konecki K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom I, Numer 1
Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa
Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa
Mayntz R., Holm K., Hubner P., 1985, Analiza treści, (w): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa, PWN, 1985
Miles M. B, Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana
Nikodemska-Wołowik A., 1999, Jakościowe badania marketingowe., PWE, Warszawa
Oppenheim N., 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa, Zysk-ska
Prawda M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze) Studia Socjologiczne
Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa
Szczepański, J., 1973, Metoda biograficzna, [w:] tenże, Odmiany czasu teraźniejszego. PWN, Warszawa
Worek B., 2002, Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK 10
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: