Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe WS-SO-MiTBJ
W szczególności, zakłada się ze [Absolwent studiów pierwszego stopnia] Jest profesjonalnym realizatorem badań społecznych (…) umiejącym gromadzić i interpretować zastane informacje i dane empiryczne oraz formułować na ich podstawie diagnozy dotyczące wybranych obszarów rzeczywistości społecznej. Wynik kształcenia: Opanowanie wiedzy o metodach badań i zasadach ich wyboru oraz nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi procedurami w zakresie przygotowywania / wyznaczania i realizacji badań socjologicznych – w tym przedmiocie, koncentracja jest na tzw. badaniach jakościowych oraz na kombinacji różnych metod (ilościowych i jakościowych) pn. metody mieszane (Mixed Methods).
Umiejętności te powinny wystarczać do aktywnego uczestniczenia w zespołach przygotowujących i realizujących badania socjologiczne i innych posługujących się takimi metodami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Główne efekty kształcenia:
Wiedza
SO1_W01:Student zna i charakteryzuje podstawowe pojęcia oraz metody i narzędzia pozyskiwania danych (metody jakościowe)
SO1_W0: Student rozpoznaje i dobiera wybrane metody i narzędzia pozyskiwania danych, oraz modelowania struktur społecznych i procesów (identyfikuje rządzące nimi prawidłowości)
Umiejętności
SO1_U02: Student analizuje przyczyny i przebieg procesów społecznych, formułuje i weryfikuje hipotezy
SO1_U03: Student rozumie, analizuje i ocenia zjawiska społeczne z zastosowaniem wybranych metod badawczych
SO1_U07: Student analizuje rozwiązania konkretnych problemów i proponuje rozstrzygnięcia
SO1_U08: Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia zjawisk społecznych w zakresie problematyki przedmiotu
Kompetencje
SO1_K02: Student potrafi współdziałać w grupie przyjmując różne role
SO1_K05: Student podejmuje się przygotowania projektów badawczych, dostrzegając wielokierunkowe skutki społeczne swoich przedsięwzięć
Opis ECTS:
Udział w wykładzie 30h
Konsultacje 10h
Indywidualna lektura testów 15 h
Czas na przygotowanie do egzaminu 30h
Razem: 85 godz./30(25) godz. =3
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Silverman, D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Hammersley, M., P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk & S-ka, 2000 Poznań.
Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; rozdz. 10, 11, 12, 18, 19.
Miles M. B, Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana, 2000,
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, tom 1.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, tom 2
Silverman, D., Interpretacja Danych Jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa2000.
Goffman, E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doswiadczenia. „NOMOS”, Kraków 2010
Plano Clark, V. L., Creswell, J. W., The Mixed Methods Reader, SAGE Publication, Los Angeles, 2008; rozdz. 1, 7, 9.
Pavlish, C.Ph., Pharris, M. d.2011, Community-Based Collaborative Action Research, Sudbury, MA.
Glaser, B. G., Strauss, A. L. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakosciowego.”NOMOS”, Kraków 1009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: