Metody i techniki badań społecznych - badania ilościowe ćw. WS-SO-MiTBIćw
Opis szczegółowy: Podstawowym celem zajęć jest przygotowanie uczestników kursu do samodzielnego wykonania podstawowych badań ilościowych w socjologii. Na zajęciach zostaną omówione definicje, teorie i problemy, jakie mogą się pojawić przy tworzeniu poszczególnych problemów na każdym etapie realizacja badania ilościowego. Zgodność z założeniami teoretycznymi i proceduralnymi są jednoznaczne ze zgodą na realizację projektu. Po kursie studenci powinni umieć sporządzić plan badawczy badania, budować hipotezy badawcze, kwestionariusz, przeprowadzać samodzielnie ankiety oraz interpretować wyniki badań.
1) Wprowadzenie
2) Struktura procesu badawczego
3) Determinizm a nauki społeczne
4) Konceptualizacja, operacjonalizacja, pomiar
5) Podstawowe elementy procesu badawczego
6) Badania sondażowe
7) Indeksy, skale, typologie - kolokwium I
8) Dobór próby I
9) Logika doboru próby II
10) Konstruowanie kwestionariusza
11) GUS i Narodowy Spis Powszechny
12) Współczesne ośrodki badawcze opinii społecznej
13) Problemy etyczne w badaniach nauk społecznych - kolokwium II
14) Poprawy
15) Zakończenie, wpisy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podstawowym celem zajęć jest przygotowanie uczestników kursu do samodzielnego wykonania rudymentarnych badań ilościowych w terenie.
Wiedza
Po kursie studenci powinni mieć wiedzę na temat procesu konceptualizacji i operacjonalizacji, znać podstawowe terminy stosowane w procesie badawczym badań ilościowych.
Umiejętności
Po kursie studenci powinni umieć sporządzić plan badawczy badania, panować nad konceptualizacją i operacjonalizacją procesu badawczego, budować hipotezy badawcze, kwestionariusz, scenariusz prowadzenia wywiadu, przeprowadzać samodzielnie badanie terenowe, potrafić analizować zebrany materiał, a także identyfikować podstawowe zalety i ograniczenia podejść ilościowych i jakościowych w badaniach naukowych, potrafić dobierać optymalną metodę badań naukowych do problemu badawczego.
Kompetencje społeczne
Samodzielność stawiania pytań i problemów oraz poszukiwanie na nie odpowiedzi.
Aktywnie uczestniczenie w dyskusji seminaryjnej oraz pracy socjologa.
Praca w zespołach, budowanie relacji z innymi kursantami, wcielać w życie etyczne zasady niezbędne w realizacji badań z obszaru nauk społecznych.
70 godz./30 godz.≈2
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia:
Podstawą zaliczenia są trzy kolokwia, obecność oraz aktywność.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Za wszystkie obecności w semestrze student otrzymuje 1 punkt. Trzy nieobecności kończą się brakiem zaliczenia. Dopuszczalna jest jedna nieobecność bez konieczności usprawiedliwienia, jednakże w takim wypadku student nie może otrzymać punktu za obecności. W wyniku braku obecności na dwóch zajęciach student zobowiązany jest do pisania pracy semestralnej.
Dwa minusy uzyskane w związku z brakiem przygotowania do zajęć kończą się odliczeniem jednego punktu.
Studenci będą pisać trzy zapowiedziane kolokwia. Są one obowiązkowe.
Można poprawić jedno kolokwium, poprawa odbywa się na przedostatnich zajęciach.
Osoby mające dwie nieobecności na zajęciach oraz te z dużą ilością punktów minusowych (tzn. od -2 do -3 pkt) wynikających z notorycznego braku przygotowania do zajęć są zobowiązane do pisania kolokwium z całego semestru.
Liczba punktów potrzebnych do zaliczenia wynosi 50% czyli 15 punktów.
Kolokwia: 30
Dodatkowe punkty:
Aktywność: od -3 do +3.
Obecność na wszystkich zajęciach: +1.
UWAGA: Prowadzący zajęcia nie jest zobowiązany do udostępniania studentom tekstów zadanych na ćwiczenia!
FORMA ESEJU (w razie dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności):
Prace muszą spełniać odpowiednią formułę formalną. Tekst ma:
a) być wyjustowany.
b) być podzielony na wstęp, tytuły rozdziałów/podrozdziałów, zakończenie.
c) mieć wielkość czcionki 12.
d) mieć odstęp 1,5 wiersza.
e) strony muszą być ponumerowane.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1) Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
2) Frankfurt-Nachmias, Ch., Nachmias, D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
3) Sztumski, J., Wstęp do metod i technik badań społecznych,
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Domański, H., Lutyńska, K., Rostocki, A., Spojrzenie na metodę, Warszawa 1999.
Kaczmarczyk, S., Badania marketingowe, Warszawa 2002.
Churchill, G., A., Badania marketingowe, Warszawa 2002.
Gruszczyński, A., L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003.
Sułek, A., Sondaż polski, Warszawa 2001.
Malikowski, M., Niezgoda, M., Badania empiryczne w socjologii, t. 1 i 2, Tyczyn 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: