Mediacje WS-SO-Me
Treści merytoryczne:
Konflikty społeczne - pojęcie, typologie, przyczyny, dynamika, strategie rozwiązywania, funkcje.
Mediacje - pojęcie i rodzaje.
Zakres spraw podlegających mediacjom.
Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji.
Historia i rozwój mediacji w Polsce.
Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce.
Zasady mediacji.
Etapy postępowania mediacyjnego.
Techniki mediacyjne.
Komunikacja interpersonalna w mediacjach.
Osoba mediatora - osobowość, umiejętności, przygotowanie.
Etyczny wymiar mediacji.
Efektywność mediacji w oparciu o wyniki badań.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S02_W06
Student posiada wiedzę dotyczącą technik mediacji - ich rodzajów, specyfiki, możliwości zastosowania;
Zna techniki komunikacyjne niezbędne do prowadzenia mediacji.
S02_W07
Posiada wiedzę na temat konfliktów społecznych - ich rodzajów, dynamiki, strategii rozwiązywania;
Ma wiedzę na temat rodzajów mediacji i zakresu spraw im podlegających;
Zna i rozumie zasady prowadzenia mediacji;
Zna podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce;
Zna i rozumie zasady dotyczące procesu komunikacji w mediacjach.
S02_W09
Posiada wiedzę na temat historii mediacji w Polsce.
S02_W11
Posiada wiedzę na temat możliwości prowadzenia własnej działalności mediacyjnej w Polsce.
S02_U01
Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać przyczyny konfliktów społecznych, ich złożoność i wpływ na zachowanie ludzi;
S02_U02
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu konfliktu interpersonalnego. Potrafi formułować własne opinie oraz dobierać adekwatne techniki mediacyjne i komunikacyjne
S02_U05
Posługuje się normami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów podlegających mediacjom;
S02_U06
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie rozwiązywania sporów metodą mediacji, rozszerzoną o analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy;
S02_U07
Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i prowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie;
S02_U08
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak konflikty, komunikacja, mediacja, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem wybranej metody mediacyjnej.
S02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się w celu pełnienia roli mediatora.
S02_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
S02_K03
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
S02_K04
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu mediatora;
S02_K06
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
S02_K07
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Opis ects:
udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)
przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects)
przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects)
suma: 85 godz. (3 ects)
Kryteria oceniania
Podczas zajęć obejmujących treści ujmujące mediacje z praktycznego punktu widzenia studenci przygotowują zadania zespołowe bezpośrednio związane z prowadzeniem postępowania mediacyjnego.
Zaplanowanych jest 6 ćwiczeń. Skala punktów za każde ćwiczenie jest od 0 do 3.
O - brak wiedzy i umiejętności
1 - część zadania wykonana jest poprawnie,jest jednak jakiś istotny błąd lub kilka drobnych.
2 - zadanie generalnie wykonane jest poprawnie, ale są pojedyncze drobne błędy.
3 - zadanie wykonane jest bezbłędnie.
W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach student indywidualnie uzupełnia zadanie.
Ponadto, na koniec semestru studenci piszą test.
Kryterium oceny stanowi więc wynik testu i punkty za zadania.
Punktacja: Ćwiczenia max. 18p. + Test max. 18p = 36p.
20-23 dst
24-26 dst+
27-29 db
30-32 db+
33-36 bdb
Literatura
Balawajder K., Konflikty interpersonalne, Katowice 1992.
Bobrowicz M., Mediacje gospodarcze - jak mediować i przekonywać, Warszawa 2004.
Czakon D., Margasiński A. (red.), Konflikty i mediacje we współczesnej rzeczywistości społecznej, Częstochowa 2007.
Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Gmurzyńska Ewa, Morek Rafał (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014.
Morek R., Mediacja i arbitraż. Komentarz, Warszawa 2006.
Mediacje w polskim systemie prawa, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011.
Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002.
Stanik J.M., Wybrane metody diagnostyki i interwencji psychologicznej w sądowych sprawach rodzinnych, Katowice 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: