Delegitymizacja strukturalna i genocyd w czerwonokhmerskiej Demokratycznej Kampuczy WS-SO-DSiGwCDK
Delegitymizacja strukturalna i genocyd w czerwonokhmerskiej Demokratycznej Kampuczy jest przedmiotem prowadzonym w ramach wykładu monograficznego - pozwala on na rozwinięcie tematyki rewolucji, która poruszana była na zajęciach dotyczących socjologii zmian społecznych. Tematy poruszane na wykładzie ogniskować się będą na poznaniu istoty genocide studies, socjologicznej teorii ludobójstw oraz szczegółowego przedstawienia barbarii Czerwonych Khmerów w Kambodży w latach 1975-1979. Podsumowaniem zajęć będzie tematyka dotycząca uznania traumy ludobójstwa i przezwyciężenia tragicznego dziedzictwa (teoria rezyliencji, logoterapia i przebaczanie win). Podczas prezentacji treści wykładowych najwięcej uwagi będzie poświęcone kwestiom instytucjonalnym, m.in. formowaniu się ideologii Czerwonych Khmerów, systemowi autarkii gospodarczej oraz programowi rustykalizacji społeczeństwa Kambodży. Studenci ponadto zostaną zaznajomieni z aktualnym stanem państwowości kambodżańskiej. Celem zajęć jest socjologiczna analiza totalnej rewolucji społecznej prowadzącej do unikalnego załamania się dotychczasowej i ustalonej struktury społecznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Definiowanie genocydu ludobójstwa z perspektywy nauk społecznych i nauk prawnych. Pojęcia delegitymizacji strukturalnej (anihilacji), historii rewolucji kambodżańskiej i khmerskich uwarunkowań społeczno-ekonomicznych. Procesy zmian społecznych w społeczeństwie Kambodży – przyczyny zmian, ich przebieg i konsekwencje indywidualne oraz kolektywne. Poznanie klasycznych i współczesnych zagadnień z dziejów Półwyspu Indochińskiego.
Umiejętności:
Interpretacja zmian w historii Królestwa Kambodży (rodzaje, formy przekształceń, podmioty sprawcze). Rozumienie i analizowanie przykładów specyficznie khmerskich rozwiązań oraz zapożyczeń w rewolucji społecznej. Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do analizowania powiązań oraz interakcji pomiędzy historią przewrotu Czerwonych Khmerów a obecnymi przykładami rewolucji społecznych.
Kompetencje społeczne:
Samoświadomość socjologiczna, uwzględnianie posiadanej wiedzy w eksperckich dyskusjach oraz prywatnych rozważaniach, wpływ na otwartość horyzontów myślowych – brak „zniewolonego umysłu”. Potrzeba i zrozumienie idei long-life learning. Świadomość dziedzictwa poznawczego oraz interpretacyjnego genocydu dokonanego przez Czerwonych Khmerów.
ECTS: 1 ECTS = 15 godzin pracy studenta
udział w wykładach - 20
konsultacje - 2
lektura i analiza tekstów - 13
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN 45 [45:15=3]
LICZBA ECTS = 3
Kryteria oceniania
=> obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa, ale bardzo pożądana! UWAGA! – za wszystkie obecności premia 2 pkt. do punktacji
=> sprawdzanie listy imiennej na każdych zajęciach (!)
=> egzamin w formie testowo-opisowej, jednokrotny wybór, poprawki w formie ustnej
Skala punktowa ocen:
Bdb 18 - 20
Db+ 17 – 17,5
Db 15 – 16,5
Dst+ 14 – 14,5
Dst 12 – 13,5
Ndst < 12
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura ogólna: genocide studies
Dróżdż D. (2010), Zbrodnia ludobójstwa w międzynarodowym prawie karnym, Wolters Kluwer, Warszawa.
Goldhagen D.J. (2012), Wiek ludobójstwa, (tł. M. Romanek), Wydawnictwo Znak, Kraków.
Iwanek T. (2015), Zbrodnia ludobójstwa i zbrodnie przeciwko ludzkości w prawie międzynarodowym, Wolters Kluwer SA, Warszawa.
Lemkin R. (1944), Axis rule in occupied Europe, Carnegie Endowment for International Peace, Washington.
Midlarsky M.I. (2010), Ludobójstwo w XX wieku (tł. B. Wojciechowski), PWN, Warszawa.
Nijakowski L.M. (2011), Wiek XX stuleciem ludobójstw. Podstawowe definicje, spory i fakty, [w:] Krwawy cień genocydu. Interdyscyplinarne studia nad ludobójstwem, (red.) B. Machul-Telus, U. Markowska-Manista, L.M. Nijakowski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 23-61.
Nijakowski L.M. (2013), Rozkosz zemsty. Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Sawicki J. (1949), Ludobójstwo. Od pojęcia do konwencji 1933-1948, Księgarnia Wydawnicza L.J. Jaroszewski, Kraków.
Welzer H. (2010), Sprawcy. Dlaczego zwykli ludzie dokonują masowych mordów, (tł. M. Kurkowska), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Literatura przedmiotu:
Bartuś A. (2013), Ludobójstwo w Kambodży: znaczenie wymierzania symbolicznej sprawiedliwości dla pamięci narodu, w: „Chorzowskie Studia Polityczne” Chorzów, 6: 133-152.
Jelonek A.W. (1999), Rewolucja Czerwonych Khmerów 1975-1978. studium autarkicznego rozwoju, wyd. Scholar, Warszawa.
Jelonek A.W. (2001), Między autarkią a integracją. Przypadek Kambodży, ISP PAN, Warszawa.
Jelonek A.W. (2008), Kambodża, wyd. Trio, Warszawa.
Kiernan B. (1985), How Pol Pot came to power. A history of communism in Kampuchea 1930-1975, Harper & Row, London.
Kiernan B. (1996), The Pol Pot regime. Race, power and genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, Yale University Press, Washington.
Ostaszewski P. (2003), Zapomniana wojna 1970-1975 (dojście Czerwonych Khmerów do władzy), wyd. Adam Marszałek, Poznań.
Naturalizm ludobójstwa Czerwonych Khmerów:
Chandler D.P. (1992), Brother Number One. A political biography of Pol Pot, Boulder, San Francisco.
Górnicki W. (1980), Bambusowa klepsydra, PIW, Warszawa.
Idling P.F. (2010), Uśmiech Pol Pota (o pewnej szwedzkiej podróży przez Kambodżę Czerwonych Khmerów), (tł. M. Kalinowski), wyd. Czarne, Wołowiec.
Lý C. (2006), Powrót z piekła. Cztery lata w obozach Czerwonych Khmerów, (tł. M. Świstak), wyd. eSPe, Kraków.
Ngor H.S. (2011), Pola śmierci: kambodżańska odyseja, (tł. Z. Oryszyn, Z. Pucek), wyd. Fronda, Warszawa.
Short P. (2016), Pol Pot. Pola śmierci, (tł. S. Szymański), Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.
Warneńska M. (1999), Śladami Pol Pota, wyd. Świat Książki, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: