Aktywizacja osób starszych WS-SO-AOS
Poruszane zagadnienia:
Przygotowanie do starości na poziomie jednostkowym i instytucjonalnym;
Stan zdrowia i edukacja zdrowotna seniorów;
Jakość życia i potrzeby seniorów;
Aktywizacja społeczna i edukacyjna – Kluby Seniora i UTW;
Aktywizacja społeczna – wolontariat seniorów i na rzecz seniorów;
Aktywność kulturalna osób starszych i obraz seniora w mediach;
Aktywność rodzinna i hobbistyczna;
Aktywność religijna seniorów;
Ageizm;
Senior jako ofiara i sprawca przemocy w rodzinie;
Żałoba i strata w życiu seniora;
Wsparcie seniorów w środowisku zamieszkania w wybranych państwach europejskich.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych;
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości;
- ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur i instytucji społecznych;
- ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych;
Umiejętności:
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne pomiędzy nimi relacje;
- potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego;
- posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach;
Kompetencje społeczne:
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
lektura zadanych tekstów, opracowanie zadań za pośrednictwem platformy e-learning - 30 godz.
konsultacje - 5 godz.
przygotowanie referatu/prezentacji - 25 godz.
Suma godz. - 90
Liczba ECTS - 90 godz./30 godz. = 3
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze niezależnie od powodu absencji). Przy wystąpieniu trzeciej nieobecności można ją odpracować poprzez wygłoszenie dodatkowego referatu.
Ocena merytoryczna przygotowanego i wygłoszonego referatu wraz z prezentacją multimedialną.
Ocena zaangażowania studenta w pracę na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
Chabior A., Aktywizacja i aktywność ludzi w okresie późnej dorosłości, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2011.
Chabior A., Fabiś A, Wawrzyniak J.K., Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.
Fabiś A., Muszyński M., Tomczak Ł., Zrałek M., Starość w Polsce. Aspekty społeczne i edukacyjne, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Rotmistrza Witolda Pileckiego, Oświęcim 2014.
Kijak R.J., Szarota Z., Starość. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
Mucha J., Krzyżowski Ł. (red.), Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki, Wydawnictwo AGH, Kraków 2011.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P. (red.), System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania. Przegląd sytuacji, propozycja modelu, Wyd. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2016.
Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Aspra-jr, Warszawa 2000.
Trafiałek E., Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2006.
Literatura uzupełniająca:
Matyjas B. (red.), Wolontariat jako działanie prospołeczne w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2009.
Początek M., Przełamywanie stereotypów. Mity i opcje praktyczne w geriatrii, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Pile, Piła 2014.
Szarota Z. (red.), Aktywizacja, rozwój, integracja – ku niezależnej starości, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011.
Twardowska-Rajewska J. (red.), Przeciw samotności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2005.
Zboina B., Jakość życia osób starszych, Stowarzyszenie „Nauka Edukacja Rozwój”, Ostrowiec Św. 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: