System pomocy społecznej WS-PO-SPS
Program zajęć obejmuje początki zorganizowanej działalności na rzecz osób, rodzin i grup potrzebujących wsparcia oraz kolejne etapy kształtowania się tej instytucji. Następnie prezentowane są typologie systemów pomocy społecznej i ich główne podmioty: sektor publiczny i organizacje pozarządowe. W dalszej kolejności omawiane są współczesne tendencje rozwojowe pomocy społecznej i wyzwania jakie stoją przed tą instytucją. Stosunkowo największa część zajęć poświęcona jest bliższemu omówieniu systemów pomocy społecznej w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich. Najpełniej zaprezentowany jest polski system pomocy społecznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1 - student zna genezę i najważniejsze etapy ewolucji systemów pomocy społecznej
EK 2 - student posiada wiedzę o modelach pomocy społecznej i systemach pomocy społecznej w wybranych krajach
EK 3 - student zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną systemu pomocy społecznej w Polsce
EK 4 - student posiada wiedzę o zasadach i praktyce udziału trzeciego sektora w realizacji zadań pomocy społecznej, z uwzględnieniem działalności podmiotów wyznaniowych.
Umiejętności
EK 5 - student potrafi scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej państwa
EK 6 - student potrafi przyporządkować odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres udzielanych przez nie świadczeń.
Kompetencje
EK 7 - student zachowuje krytycyzm w stosunku do stereotypowego postrzegania instytucji pomocy społecznej i jej klientów
Kryteria oceniania
WIEDZA (EK 1-4)
ocena 2 (ndst) - student nie zna genezy i najważniejszych etapów ewolucji systemów pomocy społecznej; student nie
posiada wiedzy o modelach pomocy społecznej i systemach pomocy społecznej w wybranych krajach; student nie zna
podstaw prawnych i struktury
organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce; student nie posiada wiedzy o zasadach i praktyce udziału trzeciego sektora w
realizacji zadań pomocy społecznej.
ocena 3, 3+ (dst, dst+) - Student w stopniu podstawowym zna genezę i najważniejsze etapy ewolucji systemów pomocy
społecznej; student posiada słabo uporządkowaną wiedzę o modelach pomocy społecznej i systemach pomocy społecznej
w wybranych
krajach; student w ograniczonym zakresie zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną pomocy społecznej w Polsce;
student posiada elementarną wiedzę o zasadach i praktyce udziału trzeciego sektora w realizacji zadań pomocy społecznej,
z uwzględnieniem działalności podmiotów wyznaniowych.
ocena 4 (db) - student zna genezę i główne etapy ewolucji systemów pomocy społecznej; student posiada uporządkowaną
wiedzę o modelach pomocy społecznej i systemach pomocy społecznej w wybranych krajach; student zna podstawy prawne
i strukturę organizacyjną pomocy społecznej w Polsce; student posiada uporządkowaną wiedzę o zasadach i praktyce
udziału trzeciego sektora w realizacji zadań pomocy społecznej, w tym o działalności podmiotów wyznaniowych.
ocena 4+, 5 (db+, bdb) - Student zna genezę i najważniejsze etapy ewolucji instytucji pomocy społecznej; student posiada
pełną wiedzę o modelach pomocy społecznej i systemach pomocy społecznej w wybranych krajach; student zna podstawy
prawne i posiada
kompletną wiedzę o strukturze organizacyjnej pomocy społecznej w Polsce; student posiada rozległą i uporządkowaną
wiedzę o zasadach i praktyce udziału trzeciego sektora w realizacji zadań pomocy społecznej, ze szczególnym
uwzględnieniem działalności podmiotów wyznaniowych.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 5-6)
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi scharakteryzować pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa; student
nie potrafi przyporządkować odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakresu udzielanych przez nie
świadczeń.
ocena 3, 3+ (dst, dst+) - student w stopniu podstawowym potrafi scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki
społecznej państwa; potrafi przyporządkować wybrane grupy odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i w
stopniu podstawowym określić zakres udzielanych przez nie świadczeń.
ocena 4 (db) - student potrafi samodzielnie wskazać cechy pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa;
student potrafi przyporządkować większość odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić zakres
udzielanych przez nie świadczeń.
ocena 4+,5 (db+,bdb) - student potrafi wyczerpująco scharakteryzować pomoc społeczną jako instytucję polityki społecznej
państwa; student potrafi przyporządkować wszystkie kategorie odbiorców pomocy do odpowiednich typów instytucji i określić
zakres udzielanych przez nie świadczeń.
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie ustnej. Studenci losują zestawy trzech pytań.
Literatura
Grewiński M., Krzyszkowski J. (red.), Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 2011.
Grewiński M., Krzyszkowski J. (red.), Wybrane aspekty międzynarodowej polityki społecznej - pomoc społeczna i aktywna integracja, Warszawa 2012.
Kamiński T., Caritas i polityka. Podmioty wyznaniowe w systemie pomocy społecznej, Warszawa 2012.
Krzyszkowski J. Między państwem opiekuńczym a opiekuńczym społeczeństwem. Determinanty funkcjonowania środowiskowej pomocy społecznej na poziomie lokalnym, Łódź 2005.
Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Miłosierdzie i praktyka. Społeczne dzieje pomocy człowiekowi, Katowice 2009.
Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Warszawa 2013.
Sałustowicz P., Pomoc społeczna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: