Ruchy społeczne WS-PO-RS
Treści merytoryczne: Aktorzy zbiorowi w przestrzeni publicznej. Pojęcie ruchu społecznego. Geneza, determinanty formowania się, dynamika ruchów społecznych. Kryteria klasyfikacji. Struktury, zasoby, strategie działania RS. Zjawisko instytucjonalizacji i profesjonalizacji RS i jego konsekwencje. Wpływ ruchów społecznych na system polityczny. Perspektywy i zagrożenia rozwoju RS we współczesnym świecie. Ruchy społeczne w Polsce.Pojęcie kapitału społecznego. RS a kapitał społeczny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące ruchów społecznych.
EK 2 - student/ka identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych ruchów społecznych oraz ich rolę i miejsce w przestrzeni społeczno-politycznej.
Umiejętności:
EK 3 - student/ka posługuje się podstawowymi pojęciami i modelami badawczymi, opisując i oceniając bieżącą aktywność ruchów społecznych w Polsce i na świecie.
Kompetencje:
EK 4 - student/ka przygotowuje się do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium: 20 godz.
przygotowanie analizy wybranego RS: 20
suma godzin: 90 [90/30=3]
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia i uzyskania pozytywnej oceny końcowej, oprócz udziału w zajęciach, jest zapoznanie się z podaną literaturą, przygotowanie wyznaczonych zadań (również w e-learningu). Podczas trwania kursu studenci przygotowują analizę wybranego ruchu społecznego w formie prezentacji multimedialnej (praca w zespole 2-3 osobowym). Dopuszczalna jest dwukrotna absencja na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania. Trzecia i każda następna nieusprawiedliwiona nieobecność wymaga indywidualnego zaliczenia wyznaczonego materiału.
Na ocenę końcową z przedmiotu sumowane są wyniki:
- testu (0-40 punktów);
- aktywności podczas zajęć oraz zadań e-learningowych(0-20);
- analiza wybranego ruchu społecznego (0-40).
Literatura
Lapeyronnie D., Interwencja socjologiczna, ruchy społeczne, demokracja w: P. Kuczyński, M. Frybes (red.), W poszukiwaniu ruchu społecznego: wokół socjologii Alaina Touraine'a , Warszawa 1994, s. 83-106.
Offe C., Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej* w: J. Szczupaczyński (red.), Władza i społeczeństwo, antologia tekstów z zakresu socjologii polityki, Warszawa 1995, s. 226-232.
Porta D., Diani M., Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków 2009, 24-26, 188-197.
Putnam R., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008, s. 33-43, 250-306.
Rucht D., Wpływ kontekstów narodowych na strukturę ruchów społecznych: przekrój porównawczy według typów ruchu i krajów w: R. Siemieńska (red.), Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący, s. 196-212.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa , Kraków 2002, s. 148-176.
Tarrow S., Walka o reformę w: R. Siemieńska (red.), Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący, s. 185-193
Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005, s. 211-232.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: