Psychologia polityki WS-PO-PP
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami psychologii politycznej. Zajęcia nastawione są przede wszystkim na zagadnienia, które mogą być przydatne absolwentom politologii w analizie zachowań politycznych elektoratu i w prowadzeniu kampanii wyborczej. Studenci będą m.in. mieli okazję poznać różne modele zachowań wyborczych, nauczyć się analizować psychologiczne czynniki determinujące wybory polityczne oraz zapoznają się z psychologicznymi mechanizmami wywierania wpływu przez polityków.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawową terminologię psychologiczną z zakresu psychologii polityki
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość głównych zagadnień psychologii polityki
EK 3 - student zna wybrane koncepcje teoretyczne obecne w psychologii polityki
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów obejmujących zachowania polityczne
Kompetencje:
EK 5 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii polityki
EK 6 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
EK 7 - student potrafi pracując w grupie rozwiązywać problemy związane z zachowaniami politycznymi
ECTS
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie do egzaminu: 30 godzin
projekt zaliczeniowy: 30 godzin
suma godzin: 90
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z testu końcowego (100%)
2. rozwiązywanie zadań na wykładach (10%)
Kryteria oceniania:
0-59% - ndst
60-69% - dst
70-74% - dst+
75-84% - db
85-89%- db+
90-110% - bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
Aronson, E. i Pratkanis, P. (2004), Wiek propagandy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Crisp, R. J., Turner, R. N. (2009), Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cwalina, W., Falkowski, A. (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Literatura uzupełniająca:
Boyatzis R., McKee A. (2005), Resonant Leadership: Renewing Yourself and Connecting with Others Through Mindfulness, Hope, and Compassion, Oxford: Harvard Business
Cialdini, R. (2004), Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Cialdini, R., Goldstein, N.J., Martin, S.J. (2008), Tak! 50 sekretów nauki perswazji, Warszawa: Laurum
Doliński, D. (2005), Techniki wpływu społecznego, Warszawa: SCHOLAR
Feldman, S. (2008), Wartości, ideologia i strukturyzacja postaw politycznych. W: D. O. Sears, L. Huddy, E. Jervis (red.), Psychologia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 435-464
Halman, L. (2010), Wartości polityczne. W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 359-381
Holmberg, S. (2010), Nowe spojrzenie na identyfikację partyjną. W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 156-172
Inglehart, R. (2010), Wartości postmaterialne oraz przejście od wartości związanych z przetrwaniem do wartości związanych z wyrażaniem własnego "ja". W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 280-301
Kinder, D. R. (2008), Komunikacja i polityka w epoce informacji. W: D. O. Sears, L. Huddy, E. Jervis (red.), Psychologia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 325-358
Lau, R. R. (2008), Modele podejmowania decyzji. W: D. O. Sears, L. Huddy, E. Jervis (red.), Psychologia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 17-54
Mair, P. (2010), Orientacje lewicowe i prawicowe. W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 258-279
McAllister, I. (2010), Personalizacja polityki. W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 173-194
McGraw, K. M. (2008), Wizerunki polityczne: tworzenie i sterowanie. W: D. O. Sears, L. Huddy, E. Jervis (red.), Psychologia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 359-394
Mutz, D. (2010), Psychologia polityczna a wybór. W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 132-156
Newton, K. (2010), Zaufanie społeczne i polityczne. W: R. J. Dalton i H.-D. Kliingemann, Zachowania polityczne. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 406-431
Taber, Ch. S. (2008), Przetwarzanie informacji a opinia publiczna. W: D. O. Sears, L. Huddy, E. Jervis (red.), Psychologia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 395-434
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: