Gender i polityka WS-PO-GIP
1. Wprowadzenie do zajęć. Kategoria "gender" jako feministyczna redefinicja płci. Feminizm i polityka.
2. Historia polityki równości płci: od polityki emancypacji do gender mainstreaming.
3. Pekińska Platforma Działania jako dokument ramowy międzynarodowej polityki równouprawnienia płci.
4. Polityka UE na rzecz równości płci: strategie, narzędzia, instytucje.
5. Kobiety a gospodarka: poszanowanie równości na rynku pracy i w życiu gospodarczym, strategia work-life balance.
6. Kobiety a władza: równość w procesach decyzyjnych, instytucjonalne mechanizmy na rzecz awansu kobiet, parytet jako nowa koncepcja demokracji.
7. Przemoc wobec kobiet.
8. Kobiety a media.
9. Kobiety a edukacja
10. Zdrowie i prawa reprodukcyjne.
11. Migracje kobiet i handel ludźmi
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK 1 - student/ka ma wiedzę o polityce równości płci w Europie i na świecie: kluczowe strategie, narzędzia, instytucje.
EK 2 student/ka zna tło historyczne polityki równości płci i jej ewoluowanie: od polityki emancypacji do gender mainstreaming
EK 3 student/ka rozumie kategorię gender oraz jej wykorzystanie w badaniach i polityce genderowej.
EK 4 - student/ka ma wiedzę o pekińskiej Platforma Działania jako dokumencie ramowym międzynarodowej polityki równouprawnienia płci.
EK 5 - student/ka krytycznie opisuje kwestie nierówności płci w społeczeństwie w odniesieniu do kluczowych problemów.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 15 godz.
przygotowanie referatu/prezentacji: 5 godz.
przygotowanie do kolokwium: 10 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę wykładu konwersatoryjnego zawierającego elementy dyskusji wokół omawianych zagadnień. Dlatego niezbędna jest samodzielna praca studentów z lekturami podanymi w wykazie oraz regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach (praca z tekstem, opracowanie i prezentacja problemu).
Formą wspierającą zajęcia jest e-learning. Platforma moodle umożliwia przekazywanie treści dydaktycznych oraz komunikowanie się ze studentami.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia i uzyskania pozytywnej oceny końcowej, oprócz udziału w zajęciach, jest zapoznanie się z podaną literaturą, przygotowanie wyznaczonych zadań (również w e-learningu), napisanie kolokwium końcowego. Podczas trwania kursu studenci przygotowują referat, który może mieć formę prezentacji, odnoszący się do jednego z dwunastu obszarów pekińskiej Platformy Działania. Dopuszczalna jest dwukrotna absencja na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania. Trzecia i każda następna nieusprawiedliwiona nieobecność wymaga indywidualnego zaliczenia wyznaczonego materiału.
Na ocenę końcową z przedmiotu sumowane są wyniki:
- referatu (0-30 punktów)
- aktywności podczas zajęć oraz zadań e-learningowych (0-20);
- kolokwium (0-50).
PUNKTACJA OCENA
91-100 bdb
81- 90 db+
71- 80 db
61- 70 dst+
51- 60 dst
0-50 ndst
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: