Metodologia badań społecznych WS-PO-EU-MBS
Treści merytoryczne:
1) czym jest nauka, badania naukowe, proces badawczy, plan badań
2) specyfika nauk społecznych
3) sposoby formułowania problemów badawczych i hipotez badawczych
4) jak dokonać przeglądu literatury
5) badania ilościowe, jakościowe, mieszane
6) kategorie analityczne
7) pole badawcze
8) jednostki analizy
9) koncepcje, teorie, paradygmaty (w tym behawioryzm, racjonalny wybór, instytucjonalizm)
10) dobór próby
11) zmienne (zależne i niezależne)
12) wskaźniki pomiaru
13) metody badawcze (w tym: obserwacja, wywiad, ankieta, eksperyment, teoria ugruntowana itd.)
14) techniki i narzędzia badawcze (formularz ankiety, scenariusz wywiadu itp.)
15) sposób analizy danych (analiza zawartości, analiza dyskursu, regresja, korelacja itd.)
16) sposób prezentowania wyników badań
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student wie, czym się różni poznanie naukowe od innych rodzajów poznania, zna specyfikę nauk społecznych, wie, czym jest działalność badawcza, zna podstawowe etapy procesu badawczego.
Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie określonego fragmentu rzeczywistości społecznej. Potrafi określić poszczególne etapy procesu badawczego, potrafi ułożyć plan badań, potrafi zauważyć problem badawczy, sformułować pytania i hipotezy badawcze, dokonać przeglądu literatury, dobrać właściwe metody badawcze, zaprojektować narzędzia badawcze, przeprowadzić badania, dokonać analizy zgromadzonych danych, potrafi sformułować wnioski i zaprezentować wyniki badań.
Student potrafi myśleć problemowo, pracować w grupie, posiada podstawowe kompetencje analityczne.
Punkty ECTS: 4 (1 ECTS = 30 h)
udział w zajęciach 30h
przegląd literatury 30h
sporządzenie projektu badawczego 30h
przeprowadzenie badań 30 h
W sumie 120 h
Kryteria oceniania
Ocena będzie stanowić średnią z ocen uzyskanych za:
udział (aktywność) w zajęciach
przygotowanie projektu badawczego
wykonanie badania
przygotowanie prezentacji
zaliczenie testu końcowego
Metody oceny:
10% za aktywność podczas zajęć
30% za projekt badawczy
35% za przeprowadzenie badań
10% za prezentację wyników
15% za test końcowy
Literatura
1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
2. E. Babbie, Postawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2013.
3. Ch. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
4. S. Nowak, Metodologia Badań Społecznych, PWN, Warszawa 2010.
5. H. Grabowski, Wykłady z metodologii badań empirycznych, Impuls, Kraków 2013.
6. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk, Katowice 2010.
7. R. A. Podgórski, Metodologia badań socjologicznych, Branta Bydgoszcz-Olsztyn 2007.
8. T. Benton, I. Crab, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu, Wrocław 2003.
9. A. Bryman, Social research methods, OUP, Oxford 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: