Etyka WS-PO-EU-ETYKA
Zajęcia składają z 3 zasadniczych części z których każda trwa około 10 godzin wykładowych.
Część pierwsza poświęcona jest prezentacji etyki jako nauki. Omawia naukowy status etyki a więc cel i metody jej badań. Opisuje relacje między etyką a etosem, moralnością i metaetyką. Przybliża elementy oceny moralnej czynu (intencje, skutki, okoliczności, etc). Wskazuje podstawowe nurty etyczne Europy: deontonomizm, teleologizm, personalimz, egzystencjalizm, utylitaryzm.
Część druga wskazuje słuchaczom (studentom politologii) podstawy etyki społecznej i politycznej. W jej trakcie przedstawiane są główne nurty etyki politycznej: podejście moralistyczne, real politik i instytucjonalne. Przywołana jest koncepcja etyki politycznej B. Sutora jak o etyki cnót i instytucji.
Ostatnia trzecia część wykładu poświęcona jest identyfikacji najważniejszych historycznych źródeł wrażliwości etycznej w Europie, od starożytnej Grecji p o czasy współczesne.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 - posiada podstawową wiedzę teoretyczną wiedzę na temat istoty etyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej
EK2 - zna i rozumie kluczowe pojęcia etyczne oraz ma wiedzę o normach etycznych, prawnych i politycznych
Umiejętności:
EK3 - potrafi wyjaśnić oraz uzasadnić istotę moralnie dobrych i słusznych decyzji w pracy zawodowej
EK4 - umie zastosować przyjęty system aksjonormatywny do rozpoznawania i oceny analizowanych zjawisk społeczno-politycznych
Kompetencje społeczne:
EK5 - ma świadomość znaczenia postawy etycznej i profesjonalizmu w trakcie wykonywania pracy jak i działalności publicznej
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godzin
zapoznanie się z lekturami przedmiotowymi - 15 godzin
przygotowanie do egzaminu - 15 godzin
łącznie 60 godzin/30 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Egzamin ustny stacjonarny lub online. Pytania dotyczące treści wykładu. Jedno- sprawdzające wiedzy teoretyczną. Drugie - sprawdzające umiejętność jej aplikacji.
Literatura
Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.
Bocheński J., Dzieła zebrane. Etyka, t. 5, Kraków 1995.
Bourke V.J., Historia etyki, Toruń 1994.
Brandt R.B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.
Hartman J., Woleński J., Wiedza o etyce, Warszawa 2008.
Kalita Z. (red.), Etyka. Antologia tekstów, Wrocław 1995.
Lazari Pawłowska I., Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992.
MacIntyre A., Krótka historia etyki, Warszawa 2000.
R. Spaemann, Szczęść a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997.
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.
Spaemann R., Osoby. O różnicy miedzy czymś a kimś, Warszawa 2001.
E. Picker, Godnosć człowieka a życie ludzkie, Warszawa 2007.
Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001.
Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 1998.
Styczeń T., Marecki J., ABC etyki, Lublin 1996.
Szawarski Z., Rozmowy o etyce, Warszawa 1987.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1982.
A. MacIntyre, Etyka i polityka, Warszawa 2009.
A. MacItyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: