Bałkany WS-PO-Bal
W ramach zajęć omówione zostaną następujące tematy: zasięg, cechy charakterystyczne i definicje Bałkanów, umiejscowienie geopolityczne regionu, historia polityczna regionu od utworzenia państw narodowych, zróżnicowanie etniczne, zagadnienia językowe, główne narody i mniejszości Bałkanów, zróżnicowanie religijne, wpływ panowania otomańskiego na współczesne Bałkany, Islam europejski, tworzenie i wpływ mitów narodowych na zachowania polityczne, ewolucja postaw wykluczenia etnicznego w latach 1989-2014, wpływ rządów komunistycznych, geneza współczesnych konfliktów, bałkańska kultura popularna, kwestia albańska pod koniec istnienia Jugosławii i współcześnie, miejsce społeczności romskiej w społeczno-kulturowym krajobrazie Bałkanów, konflikt w Bośni, polityka Rosji, Turcji, Grecji wobec współczesnych Bałkanów, bilans konfliktów i perspektywy integracji europejskiej i atlantyckiej państw Zachodnich Bałkanów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna podstawowe pojęcia i fakty dotyczące Bałkanów, definiuje cechy charakterystyczne przestrzeni bałkańskiej, tłumaczy procesy kształtowania się współczesnego zróżnicowania kulturowego i politycznego Bałkanów,
Umiejętności: Porządkuje zjawiska i procesy dotyczące Bałkanów, wyprowadza wnioski z prezentowanych danych i porównań, poddaje krytyce stereotypowe wyobrażenia dotyczące historii i współczesności Bałkanów,
Kompetencje społeczne: Wyraża oceny przedstawianych mu danych dotyczących Bałkanów, jest otwarty na konstruktywny dialog z odmiennymi stanowiskami, ma świadomość różnic w interpretacji faktów dotyczących Bałkanów.
Kryteria oceniania
1) 50% - obecność (dopuszczalne 2 nieobecności; 3 nieobecności: od 100% [sumy oceny zbiorczej] odejmuje się 10%; 4 nieobecności: od 100% [sumy oceny zbiorczej] odejmuje się 20%; 5-6 nieobecności: od 100% [sumy oceny zbiorczej] odejmuje się 30%); 7 nieobecności - brak zaliczenia przedmiotu. W sytuacjach uzasadnionych dopuszcza się możliwość odpracowania usprawiedliwionej nieobecności przez przygotowanie referatu lub zreferowanie zagadnień omawianych na opuszczonych zajęciach podczas dyżuru prowadzącego zajęcia.
2) 50% aktywność na zajęciach (konstruktywny udział w dyskusji, możliwość uzyskania od 0 do 50% do sumy oceny zbiorczej);
Uzyskanie z 2 elementów 0-49%: brak zaliczenia; 50-69%: ocena 3; 70-84%: ocena 4; 85-100%: ocena 5.
Literatura
1. Babić M., Bośnia i Hercegowina – specyfika systemu politycznego, [w:] Małe państwa Europy, D. Popławski (red.), Warszawa 2009
2. Eberhardt P., Przemiany demograficzno-etniczne na obszarze Jugosławii w XX wieku, Lublin 2005
3. Hladký L., Dwanaście lat po Dayton – rzeczywistość i iluzje, [w:] Europejski protektorat? Bośnia i Hercegowina w perspektywie środkowoeuropejskiej, M. Gniazdowski (red.), Warszawa 2008
4. Koff C., Pamięć kości. Pośród umarłych w Ruandzie, Bośni, Chorwacji i Kosowie, Warszawa 2007
5. Konarski W., Koseski A. (red.), Bałkany. Etnokulturowe podłoże konfliktów, Pułtusk 2006
6. Muś J., Bośnia i Hercegowina. Etnopoloityczne podziały i ich uwarunkowania, Lublin 2013
7. Nowak – Far A., Zagadnienia konstytucyjne integracji państw Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską, [w:] Integracja Bałkanów Zachodnich z Unia Europejską, A Nowak – Far (red.), Warszawa 2012
8. Orzelska A., Wpływ konfliktu w byłej Jugosławii na stosunki między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską 1990-1995, Warszawa 2004
9. Waldenberg M., Rozbicie Jugosławii – jugosłowiańskie lustro międzynarodowej polityki, Warszawa 2005
10. Zacharias M. J., Komunizm – Federacja – Nacjonalizmy. System władzy w Jugosławii 1943-1991. Powstanie – przekształcenia – rozkład., Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: