Współczesne konflikty społeczne WS-PO-BW-WKSpol
Zasadniczym celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności przydatnych studentom bezpieczeństwa, na temat istoty, przyczyn, przebiegu i zarządzania współczesnymi konfliktami społecznymi.
Trwające 30 godzin zajęcia podzielone są na dwie części.
Część pierwsza trwa ok. 14 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Oddzielne zajęcia poświęcone są kwestii negocjacji.
Część druga zajęć, ok. 16 godzin ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 5-6 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych w Polsce po roku 2000. W swej analizie studenci - bok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe a także zastosowane sposoby zarządzania konfliktami.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
- znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi
- umiejętność stosowania wybranych teorii w odniesieniu do wybranych przypadków konfliktów społecznych
- umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań
Kryteria oceniania
1. Ad. znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi
Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie podstawowym - ocena dostateczna.
Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie dobrym - ocena dobra
Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie bardzo dobrym - ocena bardzo dobra
2. Ad. umiejętność stosowania wybranych teorii w odniesieniu do wybranych przypadków konfliktów społecznych.
student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie zadowalającym. - ocena dostateczna.
student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie dobrym. - ocena dobra
student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie dobrym. - ocena bardzo dobra
3. Ad. Umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań.
Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie - ocena dostateczna
Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie i interesująco pod względem technicznym - ocena dobra
Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie, interesująco pod względem technicznym, z dobrą koordynacją poszczególnych zadań - ocena bardzo dobra.
Literatura
- R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, [w:] W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN, Warszawa 2006
- Lewis A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, [w:] W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN, Warszawa 2006
-E. W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005
-A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Kraków 1995
-Dahrendorf R., Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993
- W. Ury, Odchodząc do Nie, Warszawa 2000
- N. Ferguson, Cywilizacja, Warszawa 2008
- M. Szułdrzyński, Zapomniana walka klas, Plus-Minus Rzeczpospolita, 30.09/1.10 2017, s. 4-6
- Rozgniewani, rozgoryczeni, i przerażeni, Rozmowa z prof. Andrzejem Koźmińskim, [w:] „Plus-Minus Rzeczpospolita”, 30.09/1.10 2017, s. 6-7;
- Byliśmy głupi, Rozmowa z prof. Marcinem Królem, [w] „Gazeta Wyborcza” 4. 02 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: