Projekt badawczy WS-PO-BW-PBad
1. Rozpoznanie wiedzy i umiejętności i kompetencji uczestników zajęć. Prezentacja problematyki badawczej Zajęcia w grupie.
2. Przydział tematów, planowanie badań - finalnym efektem pracy studenta powinien być artykuł naukowy o objętości 0,5-1 arkusza wydawniczego. Zajęcia w grupie.
3. Tutoring – planowanie badań c.d. Zajęcia indywidualne.
4. Tutoring – kontrola przebiegu badań c.d. Zajęcia indywidualne.
5. Prezentacja cząstkowych wyników badań, dyskusja. Zajęcia w grupie.
6. Tutoring – kontrola przebiegu badań c.d. Zajęcia indywidualne.
7. Podsumowanie prac nad artykułem. Zajęcia indywidualne.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01. Posiada podstawową wiedzę nt. badań jakościowych i ilościowych.
K_W02. Projektuje proste narzędzie badawcze (kwestionariusz ankiety, dyspozycje do wywiadu).
K_W03. Potrafi zinterpretować badanie socjologiczne i postępowanie badacza
K_W04. Posiada wiedzę nt. praw podstawowych osób podlegających badaniom
K_W05. Posiada wiedzę nt. szkód jakie może uczynić stosując nieetyczne metody badawcze
Umiejętności:
K_U01. Umie stosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U02. Potrafi zachować poufność i prywatność w badaniach
K_U03. Umie unikać negatywnego wpływ na uczestników prowadzonych badań
K_U04. Potrafii zachować w pracy zawodowej anonimowość, prywatność i poufność
K_U05. wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Kompetencje społeczne :
K_K01. Ma świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych
K_K02. Cechuje go wewnętrzna integralność i uczciwość w stosunku do współpracowników, jak i osób podawanych badaniom socjologicznym
K_K03. Posiada poczucie odpowiedzialności zawodowej i naukowej
K_K04. Rozumie potrzebę szanowania praw badanych, unikanie stronniczości i dyskryminacji
K_K05. Ma poczucie odpowiedzialności społecznej prowadzenia badań.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega uczestnictwo w zajęciach, poszczególne etapy pracy oraz – finalnie - przedłożony tekst.
Literatura
1. Lisek-Michalska J., Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wyd. UŁ, Łódź 2013.
2. Frankfort-Nachmias Ch., .Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 1996 (Problemy etyczne w badaniach społecznych, s.88-112).
3. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom II , Numer 1 – Listopad 2006, s.68-87.
4. Rogowska, B.,“.Etyczne problemy zawodu socjologa. Obserwacja uczestnicząca ukryta a wybrane problemy etyczne zawodu socjologa" (2010), http://www.eioba.pl/a/2mah/etyczne-problemy-zawodu-socjologa
5. Badania z udziałem ludzi, W.Galewicz (red.), Universitas, Kraków 2011.
6. Kodeks Etyki Socjologa (Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Socjologicznego dnia 25 marca 2012 r.
7. Code of Ethics and Policies and Procedures of the ASA Committee on Professional Ethics, American Sociological Association, Washington 2008.
8. David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2008
9. Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: