Wstęp do badań historycznych WS-NHZ-WBH
Treści merytoryczne:
-Historia jako nauka; pojęcie „wiedzy” i „nauki”, cele i zadania nauki, podział nauki.
-Biblioteka, archiwum i muzeum jako warsztat pracy historyka
-Heurystyka, pojęcia: heurystyka, krytyka, synteza; encyklopedie, słowniki (biograficzne, geograficzne, specjalistyczne
-Literatura naukowa (typy naukowych opracowań historycznych
-Metoda historyczna, narracyjne tworzenie przeszłośc
-Bibliografia
-Technika pracy z książką i źródłem
-Heurystyka, źródła historyczne; definicje wg : Ernst Bernheim, Marceli Handelsman, Stanisław Kościałkowski, Wanda Moszczeńska, Gerard Labuda
-Podział źródeł pisanych. Wiedza pozaźródłowa
-Charakterystyka postępowania badawczego historyka
-Krytyka źródeł historycznych–krytyka zewnętrzn
-Krytyka źródeł historycznych – krytyka wewnętrzna
-Praca naukowa studenta historii
-Narracja historyczna
-Etyka pracy historyka. Obecność historii w życiu codziennym, manipulacja faktami.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach; zaliczenie prac pisemnych; okazanie własnej legitymacji czytelnika Biblioteki Narodowej i Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Zajęcia mają zapoznać studenta z wybranymi zagadnieniami teorii i metodologii badań historycznych, a także z ich techniką, obejmującą różne czynności związane ze zbieraniem literatury i źródeł oraz ich analizą. Słuchacz winien zaznajomić się z aktualnymi poglądami na temat historii i jej wzajemnych relacji z innymi naukami społecznymi. Z praktycznych umiejętności, powinien opanować podstawy krytyki źródła historycznego, sporządzania opisu bibliograficznego, przypisów oraz przeprowadzania kwerend bibliograficznych i źródłowych.
Literatura
17.Spis zalecanych lektur(Wykaz lektur i innych materiałów zalecanych studentom podejmującym naukę przedmiotu) Literatura podstawowa:
M. Bloch, Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1960.M. Burbianka, Wstęp do bibliografii, Warszawa 1972.A. F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006;M. Handelsmann, Historyka, Warszawa 1928.S. Kościałkowski, Historyka. Wstęp do studiów historycznych, Londyn 1954.W. Kula, Wokół historii, Warszawa 1988.W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983.B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Poznań 1963.B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985.W. Moszczeńska, Metodologii historii zarys krytyczny, Warszawa 1968.W. Moszczeńska, Metodologii historii zarys krytyczny, Warszawa 1977.M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych. Skrypt d/a studentów I roku historii, Bydgoszcz 1991.J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Toruń 1967.J. Topolski, Metodologia historii; Warszawa 1973.J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984.J. Topolski, Od Achillesa do Beatrice de Planissolles, Zarys historii historiografii, Warszawa 1998.J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, 2001.Literatura uzupełniająca:M. Kula, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004.M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa, 2003.M. Rokosz, Na szańcach pamięci, Kraków 2003.J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 1983, 2001.J. J. Terej, Refleksje historyczne, Warszawa 1983.J. Topolski, Rozumienie historii, Warszawa 1978.J. Topolski, Wolność i przymus w tworzeniu historii, Poznań 2004.J. Topolski, Świat bez historii, Poznań 1998.J. Topolski, Prawda i model w historiografii, Łódź 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: