Kultura umysłowa na Mazowszu WS-NH-HI-KultMaz
Studenci w trakcie zajęć poznają dzieje kultury umysłowej i duchowej ziemi mazowieckiej w średniowieczu i epoce nowożytnej. Problematyka zajęć dotyczy szczegółowych zagadnień związanych z kulturą materialną (budowle zabytkowe, dzieła sztuki), kulturą książki w zakonach na Mazowszu i wśród elit świeckich, rozwoju kultury w największych ośrodkach miejskich Mazowsza oraz prozopografii ludzi kultury w minionych wiekach na tym terenie. Istotnym elementem zajęć jest aktywizacja i włączenie studentów do dyskusji i współtworzenia konwersatorium.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SD H K W01
Ma zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą zasadniczych teorii, metod badawczych, zasad i pojęć z obszaru historii. Ma zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu prowadzonych badań.
SD H K W04
Wykazuje się krytycznym rozumieniem wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój nauk historycznych.
SD H K U01
Posiada umiejętność wprowadzenia do obiegu naukowego nowej wiedzy, praktycznego wykorzystania i udoskonalania metod badawczych właściwych dla nauk historycznych na poziomie zaawansowanym lub specjalistycznym.
SD H K U03
Posiada umiejętność komunikowania się i konsultacji, także z współpracownikami i ekspertami w swojej i innych dziedzinach wiedzy.
SD H K U05
Posiada umiejętność krytycznej analizy, syntezy i oceny oraz formułowania sądów na temat współczesnych problemów badawczych w zakresie nauk historycznych.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (lektura): 30 godz.
Przygotowanie prezentacji: 50 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
suma godzin: 120 =4]
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
(bdb - 5)
Bardzo dobra znajomość omówionego materiału. Wyróżniająca się aktywnośc podczas konwersatorium. Przygotowanie minimum trzech wybranych zagadnień.
(db - 4)
Dobra znajomość omówionego materiału. Duża aktywność podczas konwersatorium. Przygotowanie prezentacji dwóch wybranych zagadnień.
(dst - 3)
Wystarczająca znajomość omówionego materiału. Nikłe zaangażowanie podczas konwersatorium. Przygotowanie prezentacji tylko jednego wybranego zagadnienia.
(ndst - 2)
Brak znajomości omówionego materiału. Zupełny brak zaangażowania podczas konwersatorium. Nie podjęcie prezentacji wybranego zagadnienia.
Ocenie semestralnej podlega zaangażowanie studenta w przygotowanie prezentacji wybranych zagadnień, zaangażowanie w ukierunkowaną konwersację oraz egzamin ustny.
Literatura
Dzieje Mazowsza do 1526 roku, red. A. Gieysztor, H. Samsonowicz, Warszawa 1994.
Galicka I., Z problemów gotyckiej architektury na Mazowszu, BHS T. 47 (1987), nr 1-2, s. 145-164.
Graczyk W., Paweł Giżycki, biskup płocki (1439-1463), Płock 1999.
Graczyk W. (współautor), Jezuici w Płocku (1611-1773), Warszawa 2002.
Graczyk W., Marszalska J., Księgi rękopiśmienne i stare druki w zbiorach Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku. Z dziejów kultury polskich bibliotek kościelnych w dawnych wiekach, Kraków 2010.
Lolo R., Towarzystwo Jezusowe w diecezji płockiej 1566-1773. Studium koegzystencji w dobie recepcji trydenckiej, Pułtusk 2013.
Mazowsze w retrospektywie badawczej. Dynastia, instytucje, społeczeństwo, red. W. Graczyk, J.M. Marszalska, B. Dźwigała, Kraków 2016.
Nowowiejski A.J., Płock. Monografia historyczna, Płock 1930.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: