Historia filozofii WS-NH-HI-HisFil
Wykład obejmuje blisko 27 wieków historii filozofii zachodniej. Kurs rozpoczyna się od początków filozofii starożytnej i
biegnie przez kolejne epoki, aż do najnowszych tendencji filozoficznych. Podczas zajęć będziemy dotykać wyłącznie
wybranych, najważniejszych problemów. Będziemy śledzić odpowiedzi, jakie padały na najważniejsze, najbardziej
fundamentalne pytania - o prawa rządzące światem i jego konstrukcję, o kondycję człowieka, o świat wartości - piękno,
prawdę i dobro - czy istnieją i jaka jest ich struktura bytowa, o pochodzenie i naturę zła, o sens bycia, o wartość i możliwość
naszego poznania świata itd. Wraz z zbliżaniem się do filozofii najnowszej przedstawione zostaną również stanowiska
podważające sens tego typu poszukiwań. Wielość zjawisk i tendencji, ważność poszczególnych filozofii uniemożliwia
sumaryczne oddanie w pełni ich wspólnego wysiłku intelektualnego. Dlatego też tak ważne jest uzupełnienie kursu przez
zalecane lektury. W sylabusie podane są najważniejsze z nich. Jednocześnie siłą rzeczy niepełne wykłady, wymagają
uzupełnienia literaturą obowiązkową, w tym roku jest to O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa 2004.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA: Student potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów. Zna i rozumie pojęcia przez nich używane,
potrafi je wymienić i wyjaśnić. Potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i
rozwoju w ramach omawianych okresów. Rozumie rozwój myśli filozoficznej.
2. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi odróżnić poglądy danego autora od ich późniejszych rozwinięć i komentarzy. Rozumie
problem interpretacji tekstów źródłowych, odróżnia różne sposoby i szkoły interpretacji podstawowych problemów w nich
zawartych. Potrafi śledzić rozwój problemu filozoficznego u kolejnych autorów. Potrafi rozpoznać przeciwne stanowiska w
sporach filozoficznych. Samodzielnie czyta teksty filozoficzne.
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 15 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Nauka do egzaminu: 10 godz.
Razem: 60 godzin czyli 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna: wykład wzbogacony o prezentację multimedialną.
Samodzielna lektura zaleconych krótkich tekstów filozoficznych.
Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz egzaminu pisemnego składającego się
z pytań otwartych i zamkniętych.
Na ocenę bardzo dobrą student:
Student potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów. Zna i rozumie pojęcia przez nich używane, potrafi je wymienić
i wyjaśnić. Potrafi przedstawić i odróżnić poszczególne działy filozofii w kontekście ich powstania i rozwoju w ramach
omawianych okresów. Rozumie rozwój myśli filozoficznej.
Student potrafi odróżnić poglądy danego autora od ich późniejszych rozwinięć i komentarzy. Rozumie problem interpretacji
tekstów źródłowych, odróżnia różne sposoby i szkoły interpretacji podstawowych problemów w nich zawartych. Potrafi
śledzić rozwój problemu filozoficznego u kolejnych autorów. Potrafi rozpoznać przeciwne stanowiska w sporach
filozoficznych. Samodzielnie czyta teksty filozoficzne.
Student rozumie jak ważne są pryncypia podejmowanych działań i głoszonych opinii. Jest w stanie określić i odróżnić swoje
stanowisko w przypadku różnicy poglądów. Potrafi bronić swoich poglądów wskazując na zasady, na których się opierają.
Na ocenę dobrą:
Student potrafi rozpoznać poglądy najważniejszych filozofów. Zna i rozumie pojęcia przez nich używane. Potrafi przedstawić
i odróżnić poszczególne działy filozofii. Rozumie rozwój myśli filozoficznej.
Student potrafi odróżnić poglądy danego autora od ich późniejszych rozwinięć i komentarzy. Rozumie problem interpretacji
tekstów źródłowych. Potrafi rozpoznać przeciwne stanowiska w sporach filozoficznych. Samodzielnie czyta teksty
filozoficzne.
Student rozumie jak ważne są pryncypia podejmowanych działań i głoszonych opinii. Jest w stanie określić i odróżnić swoje
stanowisko w przypadku różnicy poglądów.
Na ocenę dostateczną:
Student potrafi rozpoznać poglądy części najważniejszych filozofów. Zna i rozumie najważniejsze pojęcia przez nich
używane. Potrafi przedstawić poszczególne działy filozofii.
Student rozumie problem interpretacji tekstów źródłowych. Po odpowiednim wprowadzeniu czyta teksty filozoficzne.
Student rozumie jak ważne są pryncypia podejmowanych działań i głoszonych opinii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: