Historia Polski w czasach zaborów WS-NH-HI-HPWCZ
Poziom przedmiotu:
podstawowy
Cele przedmiotu:
utrwalenie wiedzy nt. zjawisk związanych z okresem porozbiorowym w dziejach narodu polskiego, umiejętność opracowania tematu monograficznego w formie pisemnej
Wymagania wstępne: Studenci III roku historii
Spis tematów:
1 Wstęp. Spuscizna I RP
2 Po rozbiorach 1795-1805
3 Księstwo Warszawskie 1806-1813/15
4 Królestwo Polskie 1815-1830
5 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.1
6 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.2
7 Wielka Emigracja 1831-1848/53/63
8 Ziemie polskie pod panowaniem Mikołaja I (1831-1856)
9 Zabór pruski i Galicja 1815-1846/48
10 Rzeczpospolita Krakowska 1815-1846. Powstanie i rabacja 1846
11 Polska Wiosna Ludów 1848-1849
12 Sprawa polska podczas Wojny Krymskiej 1853-1856 oraz przebudzenie z nocy paskiewiczowskiej 1856-1863
13 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.1
14 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.2
15. Sybir/Syberia w dziejach narodu polskiego
16. Priwislinskij Kraj 1864-1904
17. Ziemie Zabrane 1864-1914
18. Zabór pruski 1849-1907
19. Galicja doby autonomicznej 1867-1907, cz.1
20. Galicja doby autonomicznej 1867-1907, cz.2
21. Emigracja polityczna i zarobkowa, Polonia, sprawa polska w polityce międzynarodowej 1864-1904
22. Polski ruch socjalistyczny
23. Polski ruch narodowy/nacjonalistyczny
24. Polski ruch ludowy
25. Rewolucja 1905-1907
26. Okres przed I wojną swiatową 1908-1914
27. Mniejszosci na ziemiach b. I RP, wyspy polskosci poza granicami niegdysiejszej Rzeczypospolitej
28.Zmiany w kulturze, cz. I (klasycyzm, romantyzm)
29. Zmiany w kulturze, cz.II (pozytywizm, Młoda Polska)
30. Przemiany gospodarcze ziem polskich 1795-1914
Metody oceny: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1- Zna najważniejszą faktografię historii porozbiorowej ziem polskich
EK 2 - Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich
EK 3- Dysponuje wiedzą o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski w/w okresu
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
słuchanie wykładu 30 x 1,5 godziny=36 godzin
lektura podręcznika i
literatury uzupełniającej ok. 25 godzin
SUMA GODZIN 60 godzin
LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin ustny końcowy, (możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej)
Kryteria oceniania
EK 1 Student ma pogłębioną wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na bdb)
Student ma wystarczającą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na db)
Student ma zasadniczą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich(dst)
Student nie posiada wiedzy o o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (ndst)
EK2 Student ma pogłębioną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na b.db.)
Student ma wystarczającą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na db.)
Student ma podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na dst)
Student nie posiada wiedzy o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na ndst)
EK3 Student ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na bdb)
Student ma wystarczającą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na db)
Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na dst)
Student nie posiada wiedzy o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na ndst)
Literatura
Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco)
Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993
Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971
Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996
Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994
Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004
Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967
Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999
Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: