Historia nowożytna powszechna (do końca XVIII w.) - wykład WS-NH-HI-HNPKXVIII
Treści merytoryczne:
Zagadnienia:
1. Społeczeństwo i gospodarka Europy od schyłku XV do końca XVII w.
2. Wielkie wyprawy geograficzne.
3. Epoka Odrodzenia
4. Reformacja
5. Rewolucje mieszczańskie w nowożytnej Europie
6. Europa środkowo-wschodnia w XVI i XVII w.
7. Kształtowanie się absolutyzmu w Europie XVI – XVIII w.
8. Bliski i Daleki Wschód w epoce nowożytnej.
9. Kolonializm europejski i powstanie USA.
10. Przeobrażenia cywilizacyjne w XVIII w.
Metody oceny: Egzamin.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna historię Mazowsza i Prus. Zna historię Kościoła Katolickiego oraz innych Kościołów ortodoksyjnych i reformowanych. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii wojskowości. Zależnie od specjalności posiada podstawową wiedzę z zakresu historii muzyki, historii literatury wczesnochrześcijańskiej greckiej i łacińskiej, oraz orientalnych, historii cywilizacji śródziemnomorskiej. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym i religijnym i kulturowym. Posiada wiedzę o ogólnej diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawą wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury (źródła historyczne, dzieła literackie, muzyczne) właściwe dla wybranych tradycji, teorii oraz szkół badawczych w zakresie historii, z uwzględnieniem specyfiki specjalności. Zna obowiązujące zasady korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo autorskie w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej. Zna zasady korzystania z produktów informatycznych.Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych. ECTS: 4:
1. Obecność na zajęciach = 2 pkt (60 godz.),
2. Przygotowanie do egzaminu = 2 pkt,
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Egzamin ustny lub pisemny. Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii nowożytnej powszechnej. Możliwość zdania egzaminu zerówkowego dla studentów mających zaliczone ww. ćwiczenia. Zaliczenie 1. semestru na podstawie obecności na zajęciach i - fakultatywnie - recenzji jednej z książek spośród literatury uzupełniającej (rozmiar recenzji od 4 do 7 tys. znaków). Recenzja powinna być oddana (przesłana mejlem) najpóźniej ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w 1. semestrze.
Literatura
1. Podręczniki:
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 1995,
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1994,
Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001,
Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971,
2. Literatura uzupełniająca (jedna pozycja do wyboru przez studenta):
Augusiewicz S., Przebudowa wojska pruskiego w latach 1655-1660. U źródeł wczesnonowożytnej armii, Oświęcim 2014.
Babinger F., Z dziejów imperium Osmanów. Sułtan Mehmed Zdobywca i jego czasy, Warszawa 1977.
Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1974.
Baszkiewicz J., Richelieu, Warszawa 1995.
Bazylow L., Historia Rosji, Wrocław 1975.
Bieżuńska-Małowist I., Małowist M., Niewolnictwo, Warszawa 1987 (część dotycząca czasów nowożytnych).
Braudel F., Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, Warszawa 2004.
Chaunu P., Czas reform. Historia religii i cywilizacjii (1250-1550), Warszawa 1989.
Figeac M. (red.), Codzienność dawnej Francji. Życie i rzeczy w czasach ancien régime`u, Warszawa 2015.
Goodwin G., Prywatny świat kobiet ottomańskich, Warszawa 2008.
Grzybowski S., Elżbieta Wielka, Wrocław 1989.
Hathaway J., Barbir K.K., Arabowie pod panowaniem Osmanów 1516-1800, Warszawa 2012.
Hazard P., Myśl europejska w XVIII wieku. Od Monteskiusza do Lessinga, Warszawa 1972.
Heller M., Historia imperium rosyjskiego, Warszawa 2009.
Inalcik H., Imperium Osmańskie. Epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006.
Jelavich B., Historia Bałkanów, t. I, Kraków 2005.
Kieniewicz J., Historia Indii, Wrocław 1973.
King Ch., Dzieje Morza Czarnego, Warszawa 2006 (część dotycząca czasów nowożytnych).
Kramer W., Historia odkryć geograficznych. Odkrywcy i badacze ziemi, Warszawa 1963.
Kuliszer J., Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, Warszawa 1961.
Levack B.P., Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej, Wrocław 2006.
Lynn J.A., Wojny Ludwika XIV 1667-1714, Oświęcim 2015.
Łątka J.S., Sulejman II Wspaniały, Warszawa 2004.
Małowist M., Konkwistadorzy portugalscy, Warszawa 1992.
Murphey R.,Sztuka wojenna Turków Osmańskich w latach 1500-1700, Oświęcim 2012.
Pabich Ł., Zenta 11 IX 1697, Zabrze 2012.
Pastorek A., Holenderska flota wojenna 1639-1667. Organizacja i znaczenie, Zabrze - Tarnowskie Góry 2014.
Perjes G., Upadek średniowiecznego Królestwa Węgier: Mohacz 1526 - Buda 1541, Oświęcim 2014.
Podhorodecki L., Lepanto 1571, Warszawa 2010.
Reychman J., Historia Turcji, Wrocław 1973.
Runciman S., Upadek Konstantynopola 1453, Warszawa 1994.
Salmonowicz S., Fryderyk Wielki, Wrocław 2006.
Serczyk W.A., Katarzyna II, Wrocław 1989.
Serczyk W.A., Piotr I Wielki, Wrocław 1990.
Składanek Bogdan, Historia Persji, t. III: Od Safawidów do II wojny światowej, Warszawa 2007 (część dotycząca epoki nowożytnej).
Sorel A., Kwestia wschodnia w XVIII wieku, Warszawa 1981.
Wachowiak B., Kamieński A., Dzieje Brandenburgii-Prus na progu czasów nowożytnych (1500-1701), Poznań 2001.
Zins Z., Historia Anglii, Wrocław 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: