Historiografia WS-NH-HI-H
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna najważniejsze kierunki i metody badań historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach. Zna zadania historii jako nauki teoretycznej i empirycznej, podstawową terminologię z zakresu przedmiotu, miejsce historii w edukacji humanistycznej, zagadnienia metodologiczne wiedzy historycznej (fakt/wydarzenie, prawda w historii, wyjaśnianie/przedstawienie/doświadczenie przeszłości, subiektywizm/obiektywizm badacza, racjonalizm wiedzy, ideologizacja historii). Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie uprawiania nauk historycznych. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań tworzonych przez różne ośrodki naukowe.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje szkół historycznych właściwych dla danej epoki, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Potrafi, na podstawie wyszukanych informacji, napisać jasny i spełniający warunki formalne tekst na wiele tematów ogólnych oraz związanych ze studiowaną dyscypliną. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.
Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa historycznego zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym: historii powszechnej i Polski. Ma świadomość znaczenia i roli Kościoła w procesie historycznym i jego miejsce w kształtowaniu wspólnych korzeni kultury europejskiej.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach typu ćwiczeniowego i prac dotyczących zajęć typu wykładowego (pierwsza część konwersatorium). Zaliczona praca z części wykładowej równa się aktywnemu uczestnictwu w zajęciach ćwiczeniowych. Ocena końcowa na podstawie uzyskanych wyników (sumy aktywności),
przy czym:
0-8 pkt - ndst,
9 pkt - dst,
10 pkt - dst+,
11-12 pkt - db,
13 pkt - db+,
14-15 pkt - bdb.
W razie nieuzyskania satysfakcjonujących wyników na zajęciach wystawiana jest ocena niedostateczna, zaś zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie rozmowy końcowej, przeprowadzonej w sesji poprawkowej semestru zimowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: