Historia sztuki nowoczesnej polskiej - ćwiczenia WS-MZ-ODKiS-HSNP-c
Zajęcia w formie ćwiczeń podzielone będą na trzy zasadnicze moduły:
- prezentacja wybranego zagadnienia z obszaru nowoczesnej sztuki polskiej zakończona dyskusją ok. 30 godzin
- zajęcia terenowe mające na celu zapoznanie ze współczesnym życiem artystycznym (wizyty studyjne w warszawskich galeriach i centrach sztuki zakończone przygotowaniem tekstu krytycznego
ok. 20 godzin
- udział w przygotowaniu wystawy wybranego współczesnego artysty lub wystawy problemowej - szczegóły zostaną uzgodnione podczas zajęć. ok. 10 godzin
Zakres problemowy
Sztuka polska w wieku XIX
Secesja w sztuce polskiej
Polscy artyści na emigracji w wieku XIX
Koloryzm
Awangarda w Polsce
Kierunki awangardowe w Polsce
Art Deco i polska sztuka dekoracyjna.
Socrealizm
Neowangarda w Polsce
Sztuka lat 80 w Polsce
Sztuka krytyczna
Wybrane tendencje w sztuce po roku 2000
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Ma podstawową wiedzę o rozwoju sztuki nowoczesnej (k_w03)
Ma podstawową wiedzę w zakresie historii sztuki nowoczesnej (k_w12)
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków sztuki nowoczesnej (k_U01)
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dóbr kultury związaną ze sztuką nowoczesną (K_U02)
Posiada umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat sztuki nowoczesnej (K_U04)
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności konserwatorskiej i ochronnej i we współpracy z innymi instytucjami dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych (K_U07)
Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultu nowoczesnej (K_K01)
Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa (K_K05)
udział w ćwiczeniach i zajęciach studyjnych 30 godzin
przygotowanie wystąpienia 10 godzin
przygotowanie wystawy 10 godzin
przygotowanie recenzji 10 godzin
SUMA GODZIN ok. 60
LICZBA ECTS 2
Kryteria oceniania
Metoda
grupa ćwiczeniowa, dyskusja panelowa i wystawa
Zaliczenie na podstawie
aktywnej obecności na zajęciach
prezentacji wybranego zagadnienia przedstawionego przez prowadzącego zajęcia,
udziału w zajęciach studyjnych zakończony przygotowaniem recenzji
udział w przygotowaniu wystawy
Wiedza
K_W03
K_W12
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii; nie posiada znajomości podstawowych problemów nowoczesnej sztuki i nie potrafi umieścić ich w układzie historycznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów sztuki nowoczesnej
ocena 3 (dst): student zna podstawowym stopniu terminologię; ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju sztuki nowoczesnej
ocena 4 (db): student zna podstawową terminologię; ma orientację w podstawowych zagadnieniach sztuki nowoczesnej i potrafi je w ogólnym stopniu umieścić w układzie chronologicznym.
ocena 5 (bdb): student zna terminologię; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień sztuki nowoczesnej oraz jej chronologii.
Umiejętności
K_U01
K_U02
K_U04
K_U07
ocena 2 (ndst): student nie potrafi omówić podstawowych problemów sztuki nowoczesnej , nie potrafi odpowiednio przedstawiać poszczególnych koncepcji i nie potrafi umieścić ich w układzie chronologicznym
ocena 3 (dst): student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu omówić podstawowe problemy sztuki nowoczesnej i przedstawić je w układzie chronologicznym
ocena 4 (db): student potrafi odpowiednio przedstawiać podstawowe problemy sztuki nowoczesnej , wykazuje się podstawowym zrozumieniem ich specyfiki, popełnia jednak błędy w przytaczaniu poszczególnych koncepcji, potrafi umieścić je w układzie chronologicznym
ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawiać podstawowe problemy sztuki nowoczesnej , potrafi formułować samodzielnie wnioski i odnosić się krytycznie do przedstawionego materiału
Kompetencje
K_K01
K_K05
ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie analizować poszczególnych problemów problemy sztuki nowoczesnej , nie potrafi zapoznać się z podstawową literaturą i terminologią
ocena 3 (dst): student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu posługiwać się podstawowymi terminami, ma problemy z odróżnieniem specyfiki poszczególnych problemów sztuki nowoczesnej
ocena 4 (db): student potrafi samodzielnie przeanalizować wybrane problemy sztuki nowoczesnej i poszukiwać dla nich szerszego historycznego kontekstu
ocena 5 (bdb): student potrafi kompleksowo i krytycznie przedstawić wybrane problemy sztuki nowoczesnej, wykracza poza przedstawione w toku wykładów tezy i twierdzenia.
Literatura
Bibliografia ogólna
Sztuka światowa
Dantini Michele, Sztuka współczesna, Warszawa 2007.
Kotula Adam, Krakowski Piotr, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972, 1978 (opracowanie ogólne).
Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.
Lewicka-Morawska Anna red., Sztuka świata, tom VIII, Warszawa 2004 (wyd. 4).
Marchetti Franceska Castri red., Malarstwo amerykańskie, Warszawa 2005.
Piotrowski Piotr, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Poznań 2005.
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. III (wiek XIX i XX), Warszawa 1988 (opracowanie ogólne).
Richardson Tony, Stangos Nikos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980 (od ekspresjonizmu abstrakcyjnego do minimalizmu).
Thompson Jon, Jak czytać malarstwo współczesne, 2006.
Włodarczyk Wojciech red., Sztuka świata, tom IX, Warszawa 2006 (wyd. 2).
Włodarczyk Wojciech red., Sztuka świata, tom X, Warszawa 1996 (wyd. 2).
Sztuka polska
Ryszkiewicz Andrzej red., Współczesna sztuka polska, Warszawa 1981.
Luba Iwona, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004.
Olszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
Piotrowski Piotr, Dekada, Poznań 1991.
Piotrowski Piotr, Znaczenie modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań1999.
Bogucki Janusz, Sztuka Polski Ludowej, Warszawa 1983.
Borkowski Grzegorz, Mazur Adam, Branicka Monika red., Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007. Chłap-Nowakowa Justyna, Kuś Maciej, Marcinek Jadwiga red., Dzieje sztuki polskiej, wyd. Kluszczyński (opracowanie ogólne).
D’Alleva Anne, Jak studiować historię sztuki, Kraków 2008.
D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008.
Dobrowolski Tadeusz, Nowoczesne malarstwo polskie, t. I-III [lata 1764-1963] , Wrocław 1964 (opracowanie ogólne).
Dziamski Grzegorz, Od Awangardy do Postmodernizmu. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, Warszawa 1996.
Kępińka Alicja, Nowa sztuka – sztuka polska 1945-1978, Auriga 1981.
Kowalska Bożena, Polska awangarda malarska 1945-1980, Warszawa 1988.
Pollakówna Joanna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982.
Rottenberg Anda, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007.
Włodarczyk Wojciech, Sztuka polska 1918-2000, Warszawa 2000.
Wojciechowski Aleksander red., Polskie życie artystyczne..., t. 1-3.
Wojciechowski Aleksander, Młode malarstwo polskie 1944-1974, wyd. 2, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1983.
Durozoi Gerard, Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1998.
Giżycki Marcin, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki 2. poł. XX wieku, Gdańsk 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: