Wstęp do historii sztuki- plastyka - ćwiczenia WS-MZ-ODKS-WdHSp-c
Treści merytoryczne:
1. malarstwo (termin, rodzaje, typy np. monumentalne, plafon, sztalugowe, tablicowe, miniaturowe, abstrakcyjne, figuratywne, tematyczne, monochromatyczne, polichromiczne), rodzaje przedstawień, nokturn, anamorfoza, obraz dwoisty, teoria barwy (podstawy), kolorystyka, dominanta kolorystyczna, kolor lokalny, sfumato, blik, impast, pastoso, faktura, krakelura, modelunek i jego rodzaje, światłocień, luminizm, perspektywa i jej rodzaje, kompozycja (elementy, rodzaje), plan, scena symultaniczna, kontrapost, figura serpentinata. 2. rzeźba (podziały, typy np. snycerka, ceroplastyka, sztukatorstwo, rzeźba pełnoplastyczna, monumentalna, kultowa, wotywna, ołtarzowa, nagrobkowa, pomnikowa, ogrodowa, statua, posąg, popiersie, grupa rzeźbiarska, modelletto, bozzetto), relief, inkrustacja, intarsja, damaskinaż, chryzelefantyna, terminologia związana z rzeźbą sepulkralną (np. cenotaf, grobowiec, mauzoleum, płyta nagrobna, stela, sarkofag, tumba, nagrobek kolumnowy, obelisk, cippus, epitafium), 3. plakieta, medalion, tondo, kwatera, medalier (medal), grawer, gliptyk, intagliator (gliptyka, intaglia), brązownik, ludwisarz (ludwisarnia), konwisarz (konwisarnia), ebenista (ebenistyka), statuarius, ornamentarius, szkic, szkicownik, karton, studium, atelier, plener, wzornik, 4. miniatura i iluminatorstwo, inicjał, rubrykowanie, brodiura, marginesy, inkunabuł (paleotyp), książka blokowa, cimelia, akcydensy, druk ulotny, frontispis, winieta, ekslibris, introligatorstwo (podstawy), 5. Ornamentyka. 6. Kostiumologia
Metody oceny:
zajęcia odbywają sie w ramach e-learningu. Dodatkowo w semestrze jest 8 wykładów w sali. Wymagana jest aktywność studneta na zajęciach w sali oraz sprawdzanie zdobytych umiejętności w sposób praktyczny na platformie e-learningu. Po każdym zakończonym dziale tematycznym student rozwiązuje kolokwium. W każdym semestrze są 3 kolokwia. Średnia ocena z kolokwiów w semestrze jest podstawą do uzyskania oceny semestralnej (ocena do indeksu), o ile student ma wymaganą liczbę obecności. Dodatkowo w semestrze letnim student ma obowiązek przygotowania opisu wybranego dzieła sztuki w formie pisemnej (do 5 stron). W przypadku więcej niż 2 nieobecności w semestrze student nie uzyskuje zaliczenia. Ponadto student ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna elementarną terminologię używaną w, ochronie dóbr kultury, w tym w konserwacji zabytków i w ochronie przyrody oraz zna jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Ma podstawową wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach historycznych, przyrodniczych i w archeologii.
UMIEJĘTNOŚCI
Student Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków i pomników przyrody. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dóbr kultury i środowiska do opisu i analizy relacji między obiektami chronionymi a otaczającym światem i społeczeństwem.Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i biologicznych w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w instytucjach związanych z ochroną dóbr kultury i środowiska. Posiada umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat wszystkich obszarów ochrony dóbr kultury i środowiska. Umie sporządzić maszynopis z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultury i środowiska i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności.
ECTS 3 (60h, ćwiczenia oraz e-learning)
Kryteria oceniania
Zajęcia odbywają sie w ramach e-learningu. Dodatkowo w semestrze jest 8 wykładów w sali. Wymagana jest aktywność studneta na zajęciach w sali oraz sprawdzanie zdobytych umiejętności w sposób praktyczny na platformie e-learningu. Po każdym zakończonym dziale tematycznym student rozwiązuje kolokwium. W każdym semestrze są 3 kolokwia. Średnia ocena z kolokwiów w semestrze jest podstawą do uzyskania oceny semestralnej (ocena do indeksu), o ile student ma wymaganą liczbę obecności. Dodatkowo w semestrze letnim student ma obowiązek przygotowania opisu wybranego dzieła sztuki w formie pisemnej (do 5 stron). W przypadku więcej niż 2 nieobecności w semestrze student nie uzyskuje zaliczenia. Ponadto student ma obowiązek aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach.
Kryteria zaliczenia kolokwium
15 pytań testowych: wielokrotnego wyboru oraz opisowych, całkowicie poprawna odpowiedz na pytanie w teście to od 2 do 4 pkt, w zależności od stopnia trudności pytania;
na ocenę dst (3) - 60-79% poprawnie rozwiązanego testu
na ocenę db (4) - 80-90% poprawnie rozwiązanego testu
na ocenę bdb (5) - 91-100% poprawnie rozwiązanego testu.
Literatura
D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, tłum. Jedlińscy E. i J., Kraków 2008; Czyż A.S., Gutowski B., Nekropolie kresowe. Skrypt dla inwentaryzatorów zabytkowych cmentarzy dawnych Kresów Wschodnich, Warszawa 2008; Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1968; Owen J., Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, tłum. Sadowski R., Kolczyńska J., Warszawa 2008; Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983 (lub następne wyd.), część I: Problemy teoretyczne, s. 17-76; Sieradzka A., Wykorzystanie danych kostiumologicznych do zmiany datowania wybranych obrazów polskich z 1 poł. XVII, „Biuletyn Historii Sztuki” 4(1974), t. 36, s. 430-439; Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003; Słownik terminologiczny sztuk pięknych, [najnowsze wydanie].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: