Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska WS-HS-SSW-CW-SZ
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i historycznego oraz bibliografii. Prezentacja metod zaliczenia.
2. Ćwiczenia mające na celu ocenę zakresu wiedzy studentów, wyniesionej ze szkoły średniej.
3. Wpływ geografii starożytnej Mezopotami na sztukę.
4. Rozwój pisma w starożytnej Mezopotamii. Odczytanie pisma klinowego i rozwój badań nad kulturą i sztuką Mezopotamii.
5. Mitologia Mezopotamii – przedstawienia bogów w sztuce.
6. Epos o Gilgameszu i jego percepcja w sztuce.
7. Warunki geograficzne Egiptu i ich wpływ na rozwój sztuki.
8. Rozwój pisma w Egipcie, odczytanie hieroglifów i rozwój egiptomanii.
9. Polskie badania w Egipcie. Kazimierz Michałowski i polskie misje działające w Dolinie Nilu.
10. Mitologia Egiptu.
11. Zycie pozagrobowe Egipcjan i jego recepcja w sztuce.
12. Historia ubiorów i biżuterii w starożytnej Mezopotamii i Egipcie.
13. Ćwiczenia polegające na identyfikacji zabytków starożytnej Mezopotamii.
14. Mitologia starożytnej Grecji - wprowadzenie
15. Omówienie i podsumowanie semestralnych prac pisemnych studentów.
cji
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki starożytnej (KW_03).
Zna zaawansowaną terminologię dotyczącą tej dziedziny (KW_02).
Potrafi powiązać historię sztuki starożytnej z filozofią i literaturą antyczną (KW_05).
Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje dotyczące dzieł sztuki.
Wykorzystywać teksty źródłowe i poddawać je analizie (KU_01).
Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim (KU_08; KU_09).
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuk (KU_05).
Potrafi pracować w grupie.
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do konwersatorium: 12 godz.
Konsultacje: 2 godz.
Czas na napisanie referatu: 16 godz.
Samodzielna lektura: 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.
Łącznie: 90 godz. / 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podczas zajec stosowane sa metody: cwiczeniowa polegajaca na wykorzystaniu tekstów zródłowych, map, internetu; metoda projektu - zakonczona zajeciami w Królikarni oraz Łazienkach Królewskich; metoda referatu - studenci przygotowuja samodzielnie, zgodnie ze wskazówkami prowadzacego prace pisemne i prezentacje multimedialne, które prezentowane są przed prowadzącym i studentami z danej grupy cwiczeniowej; metoda okragłego stołu - polegajaca na swobodnej dyskusji, wymianie doświadczeń oraz koncowym podsumowywaniu wypowiedzi; metody eksponujace takie jak drama i symulacyjna.
Weryfikacja efektów odbywa sie poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału; ocene referatu i prezentacji multimedialnej; ocene aktywnosci podczas
cwiczen i zaangazowania w dyskusje prowadzone podczas cwiczen.
efekt 1, 3, - zaliczenie cwiczen;
efekt 2, 4 - referat;
efekt 5.
Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikowac zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starozytnej, nie potrafi pracowac samodzielnie, nie rozumie potrzeby dalszego pogłebiania wiedzy. Nie przedstawił prezentacji, nie oddał pracy pisemnej. Nie zaliczył testów pisemnych.
Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo wiekszosc zabytków, ale nie potrafi dokonac analizy porównawczej i umiescic zabytków w szerszym kontekscie. Posiada dostateczna znajomosc terminologie z zakresu historii sztuki starozytnej. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 3.
Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas ćwiczen materiału, zna dobrze terminologie z zakresu historii sztuki starozytnej, potrafi analizowac i selekcjonowac informacje dotyczace historii sztuki starozytnej, zna i rozumie
podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; kierujac sie wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje umiejetnosci. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 4.
Ocena 5: student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starozytnej, uczestniczy aktywnie w cwiczeniach, potrafi przeprowadzic krytyczna analize dzieł sztuki, poddajac je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla okreslenia ich znaczen, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie kulturowym, dazy do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozumie koniecznosc kształcenia sie przez cale zycie. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 5.
Studenci zobowiązani są oddać pracę pisemną do dwóch tygodni po wygłoszeniu jej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Historia starozytna, M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stepien, Warszawa 2008.
2. Gawlikowska, K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975.
3. Łyczkowska, K, Szarzynska K, Mitologia Mezopotamii, Warszawa 1986.
wydanie: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986.
4. Epos o Gilgameszu, tłumaczenie: K. Łyczkowskiej, P. Puchta, M. Kapełus, Warszawa 2002.
5. Lipinska, J., Sztuka starozytnego Egiptu, Warszawa 2008.
6. Lipinska, J., Marciniak M., Mitologia Starozytnego Egiptu, Warszawa 1980 (wiele wznowien: m.in. 2006 r.).
7. Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).
Literatura dodatkowa:
Eposy sumeryjskie, przekł. Szarzynska K., Warszawa 2003
Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008 (lub inne wyd.).
Ksenofont, Wyprawa Cyrusa. Anabaza, przeł. A. Rapaport, Wrocław 2006
Mity akadyjskie, Kapelus M. (red.), Warszawa 2000.
Mity sumeryjskie, przekł Szarzynska K., Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: