Seminarium lic - Wybrane zagadnienia z historii sztuki od XIX do I poł. XX wieku – mniejszości narodowe (Żydzi, Ormianie), ikonografia narodowa, sztuka Holocaustu, muzealnictwo, badania proweniencyjne WS-HS-SL-ZHM19-20-SZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma wiedzę specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki polskiej od XIX do XX wieku w szczególności na tematy poruszane podczas seminarium, zna odpowiednią do nich terminologię, metody badawcze i teorie.
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji wybranych dzieł sztuki.
Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: analizę wybranych obiektów i problemów w zakresie historii sztuki, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w postaci pracy licencjackiej. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, w tym przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
KOMPETENCJE
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje.
Nakład pracy studenta:
ECTS: 10 (5+5) = 300 (150+150) godzin
udział w seminarium 30+30 godz.= 60 godzin
przygotowanie do seminarium (prezentacja na zadany temat 1, prezentacja o wybranym temacie pracy - 1+1) 50+20 =80 godzin
przygotowanie konspektu pracy, bibliografii oraz stanu badań = 50 godzin sem. zimowy
opracowywanie tekstu, korekta = (20 + 100) = 120 godzin
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Zaliczenie każdego semestru na podstawie:
1) obecności (student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność uniemożliwia uzyskanie zaliczenia przedmiotu)
2) prezentacje - semestr zimowy - 2 prezentacja o wybranym temacie; semestr letni - 1 - prezentacja o wybranym temacie.
3) pracy pisemnej.
Wymagane są: w semestrze zimowym - stan badań,konspekt pracy, bibliografia; w semestrze letnim - pełen tekst pracy - tekst ok. 30 stron znormalizowanego maszynopisu, uzupełnionego materiałem ilustracyjnym (opcjonalnie).
Student:
- na ocenę 2 (ndst): nie wywiązuje się z podstawowych wymagań - ma zbyt dużą liczbę nieobecności, nie umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacji, nie prezentuje wyników badań; nie przedstawił 2 prezentacji w semestrze zimowym i 1 w letnim;
- na ocenę 3 (dst): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wynik (prezentacje 2+1)i;ma max. 3 nieobecności;
- na ocenę 4 (db): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wynik w tym - prezentacje 2+1i; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; ma max. 1-2 nieobecności
- na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie gromadzić, przetwarzać i opracowywać informacje oraz prezentować wyniki; korzysta z wielu źródeł wiedzy, potrafi ocenić ich wiarygodność; konsekwentnie i poprawnie stosuje wybraną metodę badawczą; formułuje własne wnioski badawcze, potrafi je przekonująco uzasadnić; ma max. 0-1 nieobecność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
2. Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
3. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wr-W-Kr -Gd 1980.(wybrane teksty)
4. Białostocki J., Skubiszewski P., Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki, [w:] Wstęp do historii sztuki, t. 1: Przedmiot - metodologia - zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-265.
5. Gołaszewska M., Zagadnienie rozumienia dzieła sztuki, "Studia Estetyczne", I (1964), s. 41-60.
6. Kmita J., Interpretacja, [hasło w:] Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław 1987, s. 261-269.
7. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów “Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P.Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, (wybrane teksty, w tym: Bryl M., New Art History: nauka, polityka, obyczaj)
8. Lewandowska A., Zalewska K., Zielińska K., ABC Podstawy prowadzenia badań proweniencyjnych, „Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów”, NIMOZ, 2015 nr 9.
9. Skubiszewski P., Dzieło sztuki a źródło historyczne, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, Warszawa 1967, s. 277-298.
10. Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiania historii sztuki, "Teksty", V (1974), nr 17, s. 57-85.
Literatura dodatkowa:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: