Podstawy doboru gatunków zieleni WS-HS-ODKiS-1L-PDGZ
1. Rodzaje założeń zieleni. Krajobraz, parki, ogrody. Przestrzeń publiczna i prywatna.
2-4. Kryteria doboru gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni. Klimat, warunki glebowe, naturalne
zbiorowiska roślinne.
5-7. Rodzime gatunki drzew i krzewów.
8-10. Drzewa i krzewy iglaste – przegląd gatunków i odmian.
11-15. Drzewa liściaste– przegląd gatunków i odmian.
Punkty ECTS 3
Udział w wykładach: 30 godz.
Konsultacje: 3 godz.
Samodzielna lektura: 37 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.
Łącznie: 90 godz. / 3 pkt. ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ODKiŚ1_U03
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w ochronie dziedzictwa przyrodniczego.
ODKiŚ1_U09
Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, a także skonstruować logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr
kultury oraz przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu z elementami wypowiedzi pisemnej swobodnej i uzupełniania. Rozpoznawanie obiektów przedstawionych na zdjęciach
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni, nie rozumie zagadnień związanych ze specyfiką różnych typów założeń zieleni.
ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w
założeniach zieleni, rozpoznaje najważniejsze typy założeń zieleni.
ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w
założeniach zieleni, rozumie zagadnienia związane doborem gatunków roślin, umie scharakteryzować najważniejsze typy założeń zieleni.
ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni; w stopniu zaawansowanym rozumie zagadnienia związane z doborem gatunków roślin; student umie scharakteryzować liczne typy założeń zieleni.
Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacji dotyczących chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
dotyczące chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni z wykorzystaniem różnych
źródeł i sposobów.
ocena 4 (db): student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z odpowiednich zasobów internetowych. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie doboru gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni.
ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące chronionych i ozdobnych gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z odpowiednich zasobów internetowych. Potrafi swobodnie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie doboru gatunków roślin i ich zastosowania w założeniach zieleni.
Kompetencje:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przygotowanie referatu
na zadany temat; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne; bierze udział w pracach organizacyjnych podczas ćwiczeń terenowych
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu
przygotowanie referatu na zadany temat; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział
w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne; chętnie i sprawnie bierze udział w pracach organizacyjnych podczas ćwiczeń terenowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Włodzimierz Seneta, Jakub Dolatowski. Dendrologia.
Wydanie: czwarte zmienione
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011 (copyright 2008)
ISBN: 978-83-01-15369-4
Włodzimierz Seneta. Drzewa i krzewy iglaste.
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1987.
ISBN: 83-01-05225-2. (Tom I i II)
Marcinkowski Jacek. Byliny ogrodowe - produkcja i zastosowanie.
Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2002.
ISBN: 8309017510
Leokadia Witkowska-Żuk. Atlas roślinności lasów.
Seria wydawnicza: Flora Polski
Multico, Warszawa, 2012.
ISBN: 978-83-7073-649-1
Martin Cervenka. Świat roślin, skał i minerałów.
Multico, Warszawa, 1993.
ISBN: 83-7073-035-3
Katalog roślin - drzewa, krzewy, byliny.
Agencja Promocji Zieleni , Warszawa, 2011.
ISBN: 978-83-921807-6-0
Marczyński Szczepan. Clematis i inne pnącza ogrodowe.
MULTICO, Warszawa, 2008.
ISBN: 9788370734091
Wiesław Gawryś. Słownik Roślin Zielnych, łacińsko-polski.
Officina Botanica, Kraków, 2009.
ISBN: 978-83-92-5110-5-2
Beata Grabowska, Tomasz Kubala. Encyklopedia bylin tom I, A – J.
Zysk i S-ka Wydawnictwo s. j., Poznań, 2011.
Skład, opracowanie graficzne i redakcyjne –
Officina Botanica Sp. z o.o.
ISBN: 978-83-7506-845-0
Beata Grabowska, Tomasz Kubala. Encyklopedia Bylin tom II, K-Z.
Zysk i S-ka Wydawnictwo s. j., Poznań, 2012.
Skład, opracowanie graficzne i redakcyjne –
Officina Botanica Sp. z o.o.
ISBN: 978-83-7506-846-7
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: